آغاز پژوهش های فضایی برای درمان پارکینسون

پژوهشگران بنیاد تحقیقات پارکینسون مایکل جی . فاکس در تلاش هستند برای پیدا کردن روش های درمانی جدید بیماری پارکینسون، آزمایش های جدیدی را در فضا انجام دهند. محققان در نظر دارند تا دوشنبه این هفته 23 مرداد ماه برابر با 14 آگوست، یک پروتئین به نام LRRK2 که پروتئین کلیدی بیماری پارکینسون است را به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کنند. این محققان اعلام کردند که شرایط میکرو گرانشی در فضا باعث می شود تا یک محیط آزمایشی بهتر برای آزمایش های آن ها به وجود آید. برای این کار، مواد لازم آزمایشی توسط کپسول فضایی اسپیس ایکس دراگن (SpaceX Dragon capsule) به عنوان بخشی از یک ماموریت فضایی به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده خواهد شد.

لازم به توضیح است که این فعالیت ها با همکاری بین بنیاد تحقیقات پارکینسون مایکل جی . فاکس و مرکز پیشرفت علوم در فضا صورت خواهد گرفت.

پروتئین LRRK2 یک نوع پروتئینی است که پروتئین های دیگر را تغییر می دهد. به نظر می رسد جهش در ژنی که حامل کد گذاری پروتئین LRRK2 است باعث بروز بیماری پارکینسون در برخی افراد می شود. پژوهشگران با تحقیقاتی که کرده اند، فرض می کنند در صورت مهار پروتئین LRRK2 و یا جلوگیری از فعالیت های آن، بتوان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد. دانشمندان در این ماموریت در تلاش هستند تا دارویی را برای این روند درمانی بسازند. اما پیش از این که دانشمندان بتوانند یک دارو برای مهار پروتئین LRRK2 تولید کنند، باید ساختار دقیق آن را بدانند.

می توان گفت که برای مشاهده دقیق ساختار این پروتئین یک روش وجود دارد و آن رشد کریستال های پروتئین LRRK2 در ظروف آزمایشگاهی است. در زمین، گرانش این سیاره می تواند رشد کریستال های این پروتئین را مختل کند و آن ها را کوچک نگه دارد.

سباستین متهیا، از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد که در پروژه LRRK2 شرکت دارد، در یک کنفرانس خبری در مورد این پروژه تحقیقاتی می گوید: «کیفیت پروتئین های ما روی زمین به اندازه کافی خوب نیستند.»

محققان امیدوارند که شرایط میکرو گرانشی در فضا باعث شود که کریستال ها رشد بهتری داشته باشند و ضعف های کمتری را با خود همراه کنند. پس از این بررسی ها دانشمندان می توانند دید کلی تری از ساختار کریستالی این پروتئین به دست آورند.

پژوهشگران پیش بینی کرده اند که برای رشد کریستال های پروتئین LRRK2 حدود یک ماه زمان در فضا نیاز دارند. بر اساس گفته های سباستین متهیا، پس از تکمیل رشد کریستال های پروتئین LRRK2 در فضا، به زمین بازگشته و این کریستال ها را با اشعه ایکس پر انرژی، مورد بررسی قرار می دهند.

بر اساس اطلاعات بنیاد مایکل جکس فاکس، بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرفته عصبی است که بر توانایی حرکت افراد تاثیر گذاشته و در کیفیت آن اختلال ایجاد می کند و منجر به بروز نشانه هایی مانند لرزش، حرکات آهسته و سفتی عضلات می شود. در حال حاضر هیچ روش درمانی برای توقف و یا جلوگیری یا معکوس کردن پیشرفت این بیماری وجود ندارد.

فاطمه کردی