ایده های سونی ته کشید!

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،اگر تعریف دیوانگی انجام یک کار و انتظار نتایج متفاوت باشد، پس می توان سونی را مثال زد. این شرکت هر شش ماه یک گوشی معرفی می کند به امید این که بتواند تاثیر اندکی بر صنعت موبایل داشته باشد. و هر شش ماه همان گوشی ها در رده به طور کلی خوب دسته بندی می شوند، اما همانند دستگاه های شرکت های رقیب خود چندان متقاعد کننده یا ارزان نیستند. شما ممکن است امیدوار باشید که بعد از گذشت دو سال از این چرخه قابل پیش بینی خرد کننده، بالاخره کسی یک پیشنهاد برای تغییر ارائه کرده باشد. خوب امیدواری شما بیهوده نبوده است زیرا گوشی Xperia XZ به نظر می رسد گوشی بهتری باشد.
البته گوشی XZ Xperia جدید گوشی بدی نیست، اما فقط کمی بیشتر از یک کار اصلاح شده برجسته بر رویXperia X Performance است. این گوشی در اوایل سال ۲۰۱۶ پرچمدار سونی بود و زمانی که ما آن را مورد بررسی قرار دادیم، همکار ما کریس ولاسکو آن را ” ۷۰۰ دلار برای نا امیدی” نامید. اما این گوشی تنها مورد نیست، بلکه جدیدترین مدل از یک سری از گوشی های محافظه کارانه و نا امیدکننده ای است که در کسب محبوبیت و جلب نظر خریداران سراسر جهان شکست خورده اند. خرید یک فناوری مانند گوشی هوشمند باید در شما هیجان ایجاد کند — به ویژه اگر شما هزینه بالایی برای آن بپردازید – و سونی در ایجاد آن هیجان ناتوان است.

xperia-z3-tablet-compact-remote-play-2be644d2af4a2a0fa4aaf3ee29de2c9a-940 (1)
برای توضیح بیماری سونی، بهتر است نگاهی بیندازیم به لیست گوشی های پرچم داری که این شرکت از آغاز سال ۲۰۱۳ عرضه کرده است. این لیست سه دوره از سونی، یعنی دقیقاً قبل و همزمان با استراتژی تغییر اغراق آمیز و غیر منتظره” One Sony” کازو هیرایی (مدیر عامل سونی)، و همچنین تغییر رویه کاملاً معکوس او در زمینه موبایل را پوشش می دهد. در آغاز سال ۲۰۱۵، هیرایی اعلام کرد که بخش موبایل این شرکت هر ساله یک سری از گوشی ها را صرفاً برای حفظ آمادگی کارکنان و تجهیزات تولید می کند تا از این آمادگی در فناوری های آینده استفاده شود.

• Xperia Z – January 13
• Xperia ZR – January 13
• Xperia ZL – January 13
• Xperia Z1 – September 13
• Xperia Z1s – September 13
• Xperia Z1 compact – January 14
• Xperia Z2 – February 14)
• Xperia Z3 – September 14
• Xperia Z3 compact – September 14
• Xperia Z3 -April 15
• Xperia Z5 – September 15
• Xpera Z5 compact – September 15
• Xperia Z5 premium – September 15
• Xperia X – (February 16
• Xperia XA – (February 16
• Xperia X performance – (February 16

طرفداران سونی به شرکت سامسونگ اشاره می کنند و می گویند که هر دو شرکت از یک چرخه عرضه بهار تا پاییز مشابه برخوردار هستند. اما سامسونگ نیاز دو گروه کاربر متفاوت را با دو محصول بسیار متفاوت در قالب گوشی های Galaxy S و Galaxy Note برآورده کرده است. حقیقت این است که سامسونگ از هدر دادن مبالغ هنگفت تبلیغاتی برای پشتیبانی از دستگاه های خود خوشحال است، که این در تضاد کامل با صندوق نسبتاً خالی سونی است.
اگر سونی نمی تواند رقیب بازوهای مالی سامسونگ شود، پس احتمالاً بهتر است تلاش کند تا در روال نامناسب خود نوآوری ایجاد کند. اما این کار نیز دشوار به نظر می رسد، زیرا در حال حاضر هیچ عرصه ای برای فتح کردن در زمینه فناوری گوشی های هوشمند وجود ندارد. سال گذشته، سونی صفحه نمایش های ۴K را به پرچم دار خود Z5 Premium اضافه کرد که نتایج قابل پیش بینی زیبا، اما بیهوده ای به همراه داشت. افزودن یک صفحه ۱۰۸۰ پیکسل بر روی گوشی Xperia XZ نشان دهنده این واقعیت است که امسال افراد عاقل تری بر این شرکت مسلط شده اند.

sony-xperia-z3-355-photoessay.0
این موضوع فضای پیشرفت چندانی برای سونی باقی نمی گذارد و این شرکت علی رغم تخصص خارق العاده خود، نمی تواند اقدامات زیادی در زمینه سخت افزار انجام دهد. با این وجود، شرکت ال جی نیز نتوانسته با اکوسیستم تجهیزات جانبی ” Friends ” که با گوشی G5 ارائه کرده، تاثیرگذاری زیادی داشته باشد و به نظر نمی رسد که شرکت موتورولا نیز بتواند با نسخه گوشی جدید خود کار قابل توجه و هیجان انگیزی انجام دهد. بنابراین فقط دنیای نرم افزار باقی می ماند، عرصه ای که در آن سونی به شدت از رقبای اندروید خود عقب مانده است.
همچنین این نیز یک واقعیت است که دنیای گوشی های هوشمند به آرامی در حال نزول است و همانند دوره تبلت، مدت زیادی طول نخواهد کشید که تولید کنندگان بزرگ متعددی از این بازار خارج شوند. ما چند بار درباره این مشکل گزارش تهیه کرده ایم، اما هرکسی که توانایی خرید یک گوشی هوشمند را داشته قبلاً یکی از آن را خریداری کرده است و افراد کمی هستند که به جایگزینی آن در هر دو سال احساس نیاز کنند. در این شرایط، چیزی که به محرک بزرگی برای خریدهای مردم تبدیل شده قیمت است و نه کیفیت – و به همین دلیل است که شرکت های با حاشیه سود پایین یا بدون حاشیه سود از جمله Huawei و OnePlus رشد زیادی کرده اند. شرایط برای سونی در حال بدتر شدن است زیرا سامسونگ ژاپن را برای فرصت پیشرفت بزرگ بعدی خود هدف قرار داده است و موی دماغ سونی در کشور موطن او خواهد شد.

xz-11
با توجه به این که سونی فضای زیادی برای مانور ندارد، من از همکارانم پرسیدم که این شرکت در این شرایط چه کاری می تواند انجام دهد. جواب اکثر آنها ” Vita Phone ” بود، دستگاهی که ترکیبی از دستگاه بازی دستی ( نه چندان محبوب) این شرکت با یک گوشی هوشمند است. البته، سونی قبلاً با دستگاه Xperia Play این کار را امتحان کرده است و شرکت های دیگر نیز در تلاش برای ادغام دستگاه های بازی با گوشی ها بوده اند – مانند دستگاه N-Gage شرکت نوکیا – که البته موفقیتی کسب نکرده اند. اکنون سونی دوباره در نقطه ای قرار دارد که چیز زیادی برای از دست دادن ندارد و شاید کمی جادوگری در موقعیت غلط دقیقاً همان چیزی باشد که این شرکت نیاز دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا