میانه، به نیروگاه بادی مجهز می‌شود

به گزارش سیناپرس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انرژی ایران (انرژی امروز) حمید شکری، فرماندار شهرستان  میانه در جلسه شورای اداری گفت: «طرح ساخت نیروگاه بادی 50 مگاواتی میانه، با اعتباری افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بخش کاغذکنان این شهرستان اجرا می‌شود.»

او افزود: «بر اساس مطالعاتی که شرکت مپنا انجام داده است، وزش دائمی باد در این منطقه، ساخت نیروگاه بادی را میسر کرده است.»

شکری با بیان اینکه مرحله اول تملک زمین برای ساخت نیروگاه به اتمام رسیده و مرحله دوم نیز در حال انجام است، گفت: «این شرکت ۲۰ دکل در منطقه احداث خواهد کرد که برق کل شهرستان میانه را می‌تواند تأمین کند و موجب اشتغال در منطقه شود.»

فرماندار میانه مدت زمان لازم برای اجرای این طرح را ۲ سال اعلام کرد.

 

در ایران با توجه به وجود مناطق بادخیز، طراحی و ساخت آسیاب‌های بادی از ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح رایج بوده و هم اکنون نیز بستر مناسبی جهت گسترش بهره‌برداری از توربین‌های بادی فراهم است.

در سال ۲۰۰۴ میلادی تنها ۲۵ مگاوات از ۳۳٫۰۰۰ مگاوات برق تولید‌شده در ایران، با استفاده از انرژی بادی تولید شده بود. در سال ۲۰۰۶ میلادی سهم برق تولید‌شده در ایران با استفاده از انرژی بادی ۴۵ مگاوات بود (رتبه سی‌ام در دنیا) که به نسبت سال ۲۰۰۵ رشد چهل درصدی را نشان می‌داد. در سال ۲۰۰۸ میلادی نیروگاه بادی منجیل (در استان گیلان) و بینالود (در استان خراسان رضوی)، ظرفیت ۸۲ مگاوات برق را داشته‌اند. ظرفیت برق بادی در ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۳۰ مگاوات ساعت بوده‌ است.

ایران عضو مجمع جهانی انرژی بادی است. ایران مبالغ زیادی را در زمینۀ انرژی تجدیدپذیر برق بادی، سرمایه‌گذاری کرده است. میزان یارانه‌های تخصیصی در بخش برق فسیلی حدود ۷٫۳ میلیارد یورو است که مانعی جدی بر سر راه توسعۀ انرژی‌های تجدید‌پذیر به شمار می‌رود. علی‌رغم وجود یارانه‌ها، میزان ظرفیت نصب‌شدۀ برق بادی تا اوایل سال ۱۳۸۷ بالغ بر ۱۲۸ مگاوات بوده است،

بر اساس سیاست‌های فعلی انرژی کشور، ارزش حال خالص و نرخ بازده داخلی پروژه‌های باد در سه استان گیلان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی محاسبه شده است، که تأییدکنندۀ این واقعیت است که پروژه‌های برق بادی در این سه استان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. نتایج نشان می‌دهد که با حذف یارانه‌های انرژی پتانسیل فسیلی به همراه یک روش بازارمحور، می‌توان ظرفیت انرژی بادی را به ۳٫۶ تا ۶ گیگاوات افزایش داد. این ظرفیت نصب‌شده می‌تواند سبب صرفه‌جویی حدود ۴۷ تا ۸۴ میلیون بشکه نفت، معادل ۱۲۷۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰۰ بشکه در روز در بخش نیروگاهی ایران شود.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا