راهکاری جدید برای درمان نوزادان مبتلا به HIV

سیناپرس: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود 90% کودکان مبتلا به HIV در آفریقا زندگی می کنند  که دسترسی به درمان های ضد رتروویروسی محدود است. براساس این گزارش، تنها 23% از این کودکان سال گذشته داروی ضدرتروویروسی دریافت کردند.

البته دریافت دارو به معنای درمان قطعی نیست و هر فردی ممکن است به دارو پاسخ خاصی بدهد. ریتوناویر Ritonavir یکی از رایج ترین داروهایی است که برای جلوگیری و درمان HIV استفاده می شود که ممکن است عوارض جانبی مختلفی مانند حالت تهوع، درد شکم و ضعف را به همراه داشته باشد. یکی دیگر از مشکلات این دارو، خوراندن آن به کودکان است. این محلول حاوی 43% اتانول است و مزه بسیار بدی دارد و کودکان بالای یک ماه به سختی آن را می خورند.

برای حل این مشکلات این گروه تحقیقاتی ریتوناویر را به کازئین موجود در شیر گاو( نوعی پروتئین که باعث سفیدی رنگ شیر می شود) متصل کردند و مشاهده کردند که مولکول های ریتوناویر به راحتی همراه با کازئین به داخل بدن منتقل و در روده آزاد می شوند.

نتایج مطالعات این گروه که بر روی سه بچه خوک آزمایش شده بود در مجله تحقیقات دارویی به چاپ رسیده است. با نمونه گیری از خون این خوک ها هر 3 ساعت، تاثیر این شیر خشک ارزیابی شد. نتایج حاکی از آن است که ریتوناویر به طور کامل توسط پروتئین شیر به بدن منتقل شده است.

این گروه امیدوار است نتایج یافته هایشان بر روی انسان ها ارزیابی و در صورت مثبت بودن به عنوان درمانی برای HIV مورد استفاده قرار گیرد.