رستاخیز ربات‌ها در عملیات سری!

به گزارش سیناپرس به نقل از دی جی کالا مگ،بازی‌کننده‌های‌ زیادی هم قسمت‌های مختلف این مجموعه را خریداری می‌کنند. روند بازی در قسمت‌های مختلف این عنوان بسیار سریع است و به‌ دلیل فریم‌ریت بالا و تنوع مراحل بازی‌کننده‌ها با تجربه‌ی این بازی لحظه‌های هیجان‌انگیزی را پشت‌سر می‌گذارند. صحنه‌های سینمایی هم حالا بخش قابل توجهی از روند بازی این مجموعه را به‌خودشان اختصاص داده‌اند دلیلی شده‌اند تا تعداد زیادی از بازی‌کننده‌ها به‌صورت کاملا خودکار هر سال‌ بخشی از پس‌اندازشان‌ را برای تهیه‌ی قسمت‌‌ جدید این عنوان کنار بگذارند. اکتیویژن برای این‌که بتواند کیفیت ساخت این مجموعه بازی‌ها را بالا ببرد و هم‌چنین روند عرضه‌ی سالانه‌ی آن‌ را حفظ کند، سه استودیوی مختلف را برای ساخت قسمت‌های مختلف ندای وظیفه به ‌خدمت گرفته است. استودیوهای «تری آرک» (Treyarch)، «اینفینیتی وارد» (Infinity Ward) و «اسلج‌هامر گیمز» (Sledgehammer Games) هرکدام روی قسمت‌های مختلف این مجموعه بازی‌ها مشغول کار هستند. هر استودیو هم سه‌ سال زمان دارد تا بازی خودش را بسازد. از آن‌جا که بازی سال گذشته را اسلج‌هامر ساخته، امسال نوبت به استودیوی تری‌آرک رسیده تا ‌ندای وظیفه‌ی خودش را بسازد. این استودیو با ساخت خرده مجموعه‌ی «عملیات سری» (Black Ops) توانست شهرت زیادی به‌دست بیاورد؛ البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که دو قسمت اول خرده مجموعه‌ی عملیات سری با استقبال مناسب بازی‌کننده‌ها مواجه شدند. این مجموعه بازی‌ها با تکیه‌ بر اتفاقات تاریخ معاصر و ترکیب آن‌ها با سوژه‌های امروزی و حتی آینده، کاری کرده‌اند تا بازی‌کننده‌ها با آن ارتباط برقرار کنند.

قسمت سوم از خرده مجموعه‌ی عملیات سری که مدتی پیش با نمایش تریلری هیجان‌انگیز معرفی شد، قرار است دنباله‌ی قسمت قبلی باشد که در سال ۲۰۱۲ راهی بازار شده بود. استودیوی تری‌آرک سه ‌سال وقت داشته تا این بازی را بسازد و حالا زمان آن فرارسیده تا بازی‌کننده‌ها را بیش‌تر در جریان روند تولید و مکانیک‌های جدید بازی قرار دهد.

سفر به آینده

داستان بازی عملیات سری۳ چهل سال پس از ماجراهای قسمت دوم و در سال ۲۰۶۵ میلادی جریان ‌دارد. بازی‌کننده وسط سرزمینی جنگ‌زده قرار می‌گیرد و مجبور می‌شود در طول‌ بازی ماجراهای مختلفی را پشت‌سر بگذارد. در دوره‌ای که ماجراهای بازی در آن اتفاق می‌افتد سیستم‌های دفاع هوایی به‌قدری پیشرفته شده‌اند که یک‌دیگر را خنثی می‌کنند. روند جنگ‌ها هم در این بازی تغییر کرده است؛ در این دوره حجم زیادی از حمله‌های نظامی کشورها علیه هم‌دیگر را عملیات‌های سری و مخفیانه، آن هم پشت خط مقدم دشمن، تشکیل می‌دهند. دانش و تکنولوژی با پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای همراه شده و به همین دلیل شیوه‌ی جنگیدن و حتی فضای آن هم تغییر کرده است. تکنولوژی‌ و دانش‌ جدید حتی روی نژاد انسان‌ها هم تاثیر گذاشته و جوامع را به‌سوی خشونت پیش برده است‌. در این بین گروهی از مردم دست به اعتراض‌ زده‌اند و خواهان توقف فعالیت‌های علمی دانشمندان هستند. در این دوره‌ی تاریخی پیش‌رفت جنگ‌افزارها آن‌قدر چشم‌گیر بوده که ربات‌ها جای انسان‌ها را در میدان‌ها جنگ و مبارزه گرفته‌اند. البته در میان ماشین‌ها، ابر سربازهایی را خواهیم دید که توانایی‌های بسیار زیادی برای از بین بردن دشمنان دارند. این سربازان به‌گونه‌ای طراحی ‌شده‌اند که بتوانند در میدان نبرد بهترین عملکرد را از خودشان نشان دهند. تمام مواردی که به آن‌ها اشاره شد، باعث شده‌ تا انسان‌ها به این نتیجه برسند که بدن رباتیک و اعضای سایبورگ بیش از اندام طبیعی به کارشان می‌آید. در نتیجه‌ی این اقدامات بشر و تلاش‌اش در گسترش صنعت رباتیک و سایبورگ، جهان در معرض یک آخرالزمان رباتی قرار گرفته است؛ وضعیتی که مشابه‌اش در مجموعه فیلم‌های سینمایی «ترمیناتور» به‌تصویر کشیده شده. بازی‌کننده در این قسمت هم ‌در نقش یکی از اعضای گروه «عملیات سری» (Black Ops) ظاهر خواهد شد، که با استفاده از قدرت‌های ابرانسانی‌اش ‌قصد دارد روند جنگ را تغییر دهد.

بخش چندنفره بازی دارای ویژگی‌های جدیدی است و سلاح‌های جالبی به آن اضافه شده که تیروکمان یکی از آن‌هاست.

تیم تخریب

روند بازی در قسمت سوم عملیات سری با تغییراتی همراه شده تا بازی‌کننده با چالش‌های بیش‌تری در این عنوان مواجه شود و البته که با روندی تکراری روبه‌رو نشود. بخش‌داستانی بازی را می‌توان به‌صورت چهار نفره در حالت آنلاین تجربه کرد؛ شاید به‌همین خاطر باشد که سیستم مراحل خطی که یکی از فرمول‌های ثابت سناریوی داستانی قسمت‌های قبلی مجموعه بود، در عملیات سری ۳ کم‌تر دیده می‌شود. همکاری تیمی یکی از بخش‌های جدیدی است که به روند بازی قسمت جدید اضافه شده است. لازم به‌ذکر است که در این قسمت بازی‌کننده می‌تواند نوع سرباز را انتخاب کند و او را به شکلی که می‌خواهد شخصی‌سازی کند. بازی‌کننده می‌تواند یک سرباز مرد یا زن برای خودش انتخاب کند و این قابلیت را خواهد داشت که بتواند سلاح خودش را هم تغییر دهد. بازی‌کننده‌ها در سناریوی داستانی بازی باید کارهای مختلفی را برای پیش‌روی انجام دهند؛ به‌همین خاطر هم ماموریت‌های بازی به شکلی طراحی ‌شده‌اند که اگر بیش از یک بازی‌کننده در حال بازی بود، روند بازی متناسب با تعداد بازی‌کننده‌ها تغییر کند؛ تغییراتی که هدف از اعمال‌شان ایجاد هیجان بیش‌تردر روند بازی است. تا لحظه‌ی نگاشته شدن این مطلب شش شخصیت اصلی برای بازی معرفی ‌شده که دو نفر آن‌ها زن هستند. به دلیل پیش‌رفت‌های تکنولوژیکی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، ابزار‌هایی وارد بدن سرباز‌ها شده که «سایبر کور» (Cyber Core) نامیده می‌شوند. سایبرکورها قدرت‌های ویژه‌ای به بازی‌کننده و شخصیت تحت کنترل‌اش اضافه می‌کنند و باعث می‌شوند که آن‌ها سریع‌تر حرکت کنند یا دقت بیش‌تری در تیراندازی داشته باشند. امکان ترکیب سایبر کورها هم در بازی گنجانده شده است و بازی‌کننده‌ها با استفاده از آن می‌توانند ویژگی‌های جدیدی به‌وجود بیاورند. از دیگر ویژگی‌های بازی می‌توان به‌ تعداد زیاد و تنوع بالای سلاح‌های طراحی شده اشاره کرد. برخی از این سلاح‌ها آن‌قدر قدرتمند هستند که می‌توانند یک شهر را در چند ثانیه با خاک یک‌سان کنند. البته این سلاح‌ها با قدرت‌هایی که سایبرکورها به بازی‌کننده می‌بخشند، قابل استفاده خواهند بود.

اگر با سری بازی‌های کرایسیس آشنایی داشته باشید، حتما می‌دانید که قهرمان اصلی بازی از لباسی مخصوص استفاده می‌کرد که به او قدرت‌های مختلفی می‌بخشید. سایبرکورها هم دقیقا این کار را در بازی عملیات سری ۳ انجام می‌دهند. سایبرکورها روی سیستم عصبی سربازان تاثیر می‌گذارند و ویژگی‌ای به نام DNI یا Direct Neural Interface را در آنها به وجود می‌آورند که به واسطه آن به یک ابرسرباز تبدیل شده‌اند. او می‌تواند محیط جنگ را به شکلی دیگر مشاهده کند. تمام سربازان در محیط برای او مشخص می‌شوند. محل قرار گرفتن سربازهای خودی و دشمن به راحتی در بازی قابل شناسایی خواهد بود. سربازان به وسیله DNI با یکدیگر در ارتباط خواهند بود و با شکل بهتری با یکدیگر همکاری می‌کنند. بازی‌کننده در این بازی با سایبرکورهای مختلفی مواجه می‌شود که هر کدام آنها در شرایط خاص و مراحل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. بازی‌کننده با توجه به نیاز خود می‌تواند از سایبرکورها استفاده کند. به طور مثال با یکی از سایبرکورها می‌توانید درون‌های دشمن را هک کنید واز آن علیه دشمنان استفاده کنید.

Main-2

قابلیت شخصی‌سازی سلاح‌ها در این قسمت نقش مهمی ایفا می‌کند. بازی‌کننده با قدرت‌هایی که به‌دست می‌آورد می‌تواند سالح‌ها را به شکلی که می‌خواهد تغییر دهد.

نمایشی متفاوت

اولین‌ نمایش‌های ‌عملیات سری۳ به‌شکلی بود که ‌عده‌ای تصور می‌کردند با یک بازی کاملا علمی-تخیلی روبه‌رو هستیم؛ عنوانی که ارتباطی با مجموعه‌ی ندای وظیفه ندارد. البته که مثل سه قسمت قبلی این مجموعه یعنی « اشباح» (CoD: Ghosts)، «عملیات سری۲» و «جنگاوری پیش‌رفته» (CoD: Advanced Warfare) این قسمت هم بیش‌تر به یک عنوان علمی-تخیلی شباهت دارد و فرمول‌های کلاسیک قسمت‌های قبلی مجموعه کم‌تر در آن به‌چشم می‌خورد. حتی ویژگی‌های علمی-‌تخیلی این بازی بیشتر از قسمت‌های قبلی است. همان‌طور که چند خط بالاتر گفتیم، این تغییرات آن‌چنان هم با مجموعه بی‌گانه نیستند. در قسمت دوم عملیات سری تغییراتی از این دست را دیده بودیم و به‌نوعی این بازی باعث شد تا حالا شاهد حضور المان‌های علمی-خیلی بیش‌تر در این مجموعه بازی‌ها باشیم. در ارواح هم که در سال ۲۰۱۳ راهی بازار شد با دو روایت متفاوت که از نظر زمانی و مکانی با هم تفاوت داشتند مواجه شدیم. این بازی با اسلحه‌های بسیار قدرتمندی که در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار می‌داد حسابی میان طرفداران مجموعه سروصدا به‌پا کرد. در جنگاوری پیش‌رفته هم که سال گذشته راهی بازار شد با مکانیک Exoskeleton آشنا شدیم که قابلیت‌های فیزیکی جدیدی برای بازی‌کننده‌ها به همراه داشت. اما در قسمت جدید مجموعه بازی‌های CoD با چیزی فراتر از قسمت‌های قبلی مواجه ‌خواهیم شد؛ سایبرکورهایی به سرباز‌ها قدرت‌های ‌متنوع و متعددی می‌بخشند؛ جوری که هر سرباز به‌تنهایی به یک سلاح کشتار جمعی تبدیل می‌شود! انواع دیگری از ربات‌ها هم در این بازی مشاهده خواهید کرد؛ مثل «کرم شب‌تاب» (Firefly) که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان سلاح‌هایی مخرب استفاده کرد. ربات‌های کرم شب‌تاب به صورت دسته‌های پرتعداد به سمت دشمنان حمله می‌کنند و از دور مانند دسته‌ای از حشرات به‌نظر می‌رسند.

سناریوهای آن‌لاین مجموعه بازی‌های CoD مثل بخش داستانی و تک‌نفره‌، طرفداران پروپاقرص خودشان را دارند. استودیوی تری‌آرک هم همیشه در ساخت سناریوهای چندنفره عمل‌کرد مناسبی داشته‌ و با طراحی و ساخت مودهای مختلفی مثل «زامبی» بازی‌کنند‌ه‌های ‌فراوانی را به سمت خرده مجموعه‌ی عملیات سری کشانده است. به همین دلیل هم انتظارها از سناریوی چندنفره‌ی ‌قسمت سوم عملیات سری بالا رفته. همان‌طور که گفتیم بازی‌کننده‌ها در بخش داستانی با قابلیت‌های متنوع و متعددی مواجه می‌شوند؛ اما باید به این موضوع هم اشاره کرد که بسیاری از این قابلیت‌ها در بخش چندنفره دیده نمی‌شوند. سازنده‌ها به چند دلیل مختلف برای این اقدام اشاره ‌کرده‌اند. اول این‌که کار کردن با سایبرکورها در بخش چندنفره به زمان زیادی احتیاج داشت و ترکیب کردن آن‌ها با هم، آن‌هم وسط درگیری‌های سرعتی بازی عملا غیرممکن به‌نظر می‌رسید. قابلیت‌های که سایبرکورها به بازی‌کننده‌ها می‌دهند، آن‌قدر قوی هستند که استفاده از آن‌ها در بخش چندنفره با توجه به روند بازی این سناریو عملا غیرممکن است و باعث برهم خوردن تعادل بازی می‌شود.

سناریروی ‌چندنفره بازی شامل حرکات جدیدی است و بازی‌کننده‌ها به شکل جدیدی می‌توانند با هم مبارزه کنند. یک کلاس و سیستم جدید در بازی طراحی شده که «Specialists» نام دارد و بازی‌کننده می‌تواند در این کلاس از بین ۹ سرباز مختلف یکی را انتخاب کند که هر کدام آنها قابلیت‌های هجومی و دفاعی مختلفی دارند. قابلیت جدیدی برای این سربازها در نظر گرفته شده که «Gunsmith» نام دارد و به بازی‌کننده این اجازه را می‌دهد که بتواند سلاح‌های خودش را شخصی‌سازی کند. شخصی‌سازی کردن سلاح‌ها نه تنها در سناریوی چندنفره کاربرد دارد، بلکه در سناریوی داستانی هم می‌توان از آن استفاده کرد.

البته هیجان‌انگیزترین قسمتی که در سناریوی چندنفره با آن مواجه می شوید، مود جذاب زامبی است که از همان قسمت‌‌‌های اولیه مجموعه عمیلیات‌سری علاقه‌مندان زیادی را به‌دست آورد. سناریوی زامبی‌ در این بازی روندی کاملا متفاوت با سناریوی داستانی دارد. سناریوی زامبی با روند داستانی و حالت چندنفره خاص خودش همراه است. همچنین یک سیستم امتیاز تجربه (XP) جدید هم برای این سناریو ساخته شده است.

حرکت به‌سوی آینده

به‌نظر می‌رسد که در نسخه جدید مجموعه بازی‌های عملیات سری با یک ساختار شکنی روبه‌رو هستیم. اضافه شدن حالت چندنفره به سناریوی داستانی باعث می‌شود که بازی‌کننده‌ها با بخش داستانی ارتباط بیشتری برقرار کنند و هیجان‌ این قسمت را با یکدیگر و در یک زمان تجربه کنند. اینکه در یک لحظه با دیدن صفحنه‌های سینمایی بازی شکه خواهید شد، می‌تواند بازی‌کننده‌ها را بیش از پیش به انجام این سناریو تشویق کند. همچنین این احتمال وجود دارد که سناریوی آنلاین بازی بتواند تاثیر زیادی روی بازی‌های دیگر بگذارد. هرچه باشد مجموعه بازی‌های ندای وظیفه افراد زیادی را به قسمت آنلاین خودشان جذب کرده‌اند. این موضوع را نباید نادیده گرفت که این مجموعه از بازی‌ها به شکلی زیرکانه بازی‌کننده‌ها را به جنگ‌هایی در آینده برده‌اند و آنها را با فضایی تازه مواجه کرده‌اند.

Info_Game_Shooting

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا