مدل‌سازی تغییر اقلیم در ایران

با توجه به صنعتی شدن اغلب کشورهای جهان، وجود گازهای گلخانه ای، آلودگی محیط زیست، فعالیت‌ های آتشفشانی و زمین گرمایی و همچنین فعالیت‌ های خورشیدی و غیره، تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی از جمله علومی است که در نیم قرن اخیر مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.

در این راستا کارگروه تغییرات اقلیم و گرمایش جهانی در صندوق حمایت از پژوهشگران حمایت از طرح های پژوهشی محققان کشور در این حوزه را انجام می دهد. در این کار گروه اساتید برجسته ای از دانشگاه ها و مراکز علمی-پژوهشی معتبر کشور فعالیت دارند. البته دامنه فعالیت این کار گروه فقط به بررسی و تصویب طرح های پژوهشی محدود نمی شود. حمایت از برنامه های مدون جهت برگزاری همایش ها، کارگاهها ، پروژه های ملی و فراملی در راستای نگرانی های تغییر اقلیم و گرمایش جهانی و آگاهی به دولتمردان در این خصوص از دیگر فعالیت های آن است.

در آخرین جلسه از این کارگروه که به تازگی تشکیل شد اعضاء از میان 8 طرح داوری شده با تصویب 4 موافقت کردند که این طرح ها در حوزه های بررسی تالاب های دریای خزر، مدلسازی تغییر اقلیم ایران، اثر تغییر اقلیم بر شدت مدت خشکسالی و بررسی تغییرات سطحی تالاب ها هستند.

وجود این طرح‌های پژوهشی از این جهت ضرورت دارد، که ایران با خطرات جدی از نظر پیامدهای تغییر اقلیم روبروست و برای بسیاری از این پیامدها آمادگی لازم وجود ندارد. بنابه گزارش‌های سازنان حفاظت محیط‌زیست و مرکز کلی تغییر اقلیم دمای متوسط کشور هم اکنون 1.5 درجه افزایش یافته است این نشان دهنده این است که سرعت تغییر اقلیم در ایران بسیار بیشتر از بقیه نقاط است. بر اساس پیش‌بینی‌های موجود تغییرات رواناب تمامی حوضه­ها تا سال ۲۰۳۰ نیز کاهشی خواهد بود و بیشترین درصد کاهش رواناب به ترتیب مربوط به حوضه­های بندرعباس- سدیج، کرخه و کارون است. در چنین شرایطی امکان بروز خشک‌سالی‌های شدید و سیلاب‌های شدید افزایش پیدا می‌کند.

به‌طورکلی می‌توان سه دسته خطرات مرتبط با تغییر اقلیم برای کلان‌شهرهای ایران تعریف کرد: تغییرات دمایی (افزایش دمای روزانه و شبانه در شهرها و ایجاد امواج گرمایی)، تغییرات بارش (در برخی شهرها افزایش شدت و در برخی کاهش)، تغییرات در شدت طوفان‌ها و گرد و غبارها. این جدا از خطری است که تغییر اقلیم برای این سرزمین و سایر زیستمندانش در پی خواهد داشت و از این رو شناخت دقیق این پدیده برای شناخت دقیق از عواقبش و مقابله با آن ضروری است.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا