افتتاح 6 گالری جدید در موزه علوم و فناوری،از انرژی های نو تا هوافضا

دکتر سیف الله جلیلی روز دوشنبه در نشست خبری معرفی برنامه های موزه علوم و فناوری که در محل این موزه برگزار شد، گفت:در سال 94 گالری های جدید انرژی های نو، جراحی، از چرتکه تا کامپیوتر،نجوم،ارتباطات و هوافضا افتتاح می شود.

وی ادامه داد:گالری انرژی های نو و گالری جراحی در روز شانزدهم اردیبهشت و گالری های بعدی تا پایان سال افتتاح خواهند شد.
وی افزود: از دیگر برنامه های جدی موزه علوم و فناوری در سال 94 ، تاسیس پژوهشکده ترویج علم است که اولین پژوهشکده از نوع خود خواهد بود.وی ادامه داد:هدف از تاسیس این پژوهشکده تربیت نیروهای تخصصی مورد نیاز موزه های علوم و فناوری است.
دکتر جلیلی در رابطه با تاریخچه تاسیس موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، گفت: مصوبه تاسیس موزه علوم و فناوری به صورت رسمی از سال 1384 تصویب شد و از سال 1389 بخش گالری های آن افتتاح شد.

وی با اشاره به تاسیس اولین مرکز علم جهان در برلین در سال 1888میلادی گفت:مراکز علم در همه جای جهان وجود دارد و شمار این مراکز روز به روز افزایش می یابد.

جلیلی گفت:هدف از ایجاد این مراکز ارتباط مردم عادی با علم و فناوری عصر خود، عصر قبل از خود و عصر آینده است.
رییس موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران گفت: این موزه دارای چند گالری از جمله گالری مرکز علم، گالری فناوری های بومی و گالری از مورس تا موبایل است.جلیلی خاطر نشان کرد:در گالری مرکز علم مطالب علمی و مفیدی برای دانش آموزان دوره دبیرستان و عموم مردم جمع آوری شده است، در گالری فناوری های بومی، فناوری هایی مانند آسیاب بادی، یخچال و غیره که از قدیم در کشور مورد استفاده قرار می گرفته است، به نمایش گذاشته شده و در گالری از مورس تا موبایل، تاریخ تحول فناوری اطلاعات از زمانی که اولین اطلاعات دریافت شد تا کنون در معرض نمایش قرار گرفته است.
وی همچنین در رابطه با گالری انرژی های نو و گالری ابزار جراحی که در روز 16 اردیبهشت افتتاح می شوند،گفت:گالری انرژی های نو دارای سه بخش استفاده از انرژی هسته ای، انرژی باد و انرژی خورشیدی است.

جلیلی گفت: در گالری ابزار جراحی نیز ابزار جراحی که از قدیم در ایران استفاده می شد به نمایش گذاشته می شود.

رییس موزه علوم و فناوری همچنین خاطر نشان کرد که فاز مطالعاتی چهار گالری دیگر به نام های از چرتکه تا کامپیوتر، نجوم ، ارتباطات و هوا و فضا نیز آغاز شده است که تا پایان سال افتتاح می شوند.

جلیلی گفت: گالری ارتباطات با همکاری صدا و سیما و گالری هوا و فضا با همکاری پژوهشکده هوا و فضا اجرا می شود ؛ در گالری هوا فضا قطعات ماهواره مانند ماهواره امید و ماهواره هایی که به فضا رفته و برگشته اند به نمایش گذاشته می شود.رییس موزه علوم و فناوری ادامه داد: گالری شیمی و گالری جهان ما نیز دو گالری دیگر هستند که در سال های آینده افتتاح می شوند.

جلیلی یکی از برنامه های جدی موزه علوم و فناوری در سال 94 را تاسیس پژوهشکده ترویج علم عنوان کرد و گفت: پژوهشکده ترویج علم برای تربیت کارشناسان متخصصی تاسیس می شود که بتوانند اجزاء موزه ای را برای مردم توضیح دهند.وی یادآور شد که مجوز تاسیس پژوهشکده ترویج علم گرفته شده است و مصوبات آن در حال آماده سازی است.

رییس موزه علوم و فناوری همچنین برگزاری اولین جشنواره علم و عامه در روزهای 16 تا 22 آبان و پنجمین همایش بین المللی موزه علوم و فناوری در روزهای 26 و 27 آبان را از دیگر برنامه های موزه علوم و فناوری در سال 94 عنوان کرد.جلیلی ساخت ابزار برای آموزش و نمایش علمی، ساخت کلیپ های علمی، اجرای تئاترهای علمی ، عکاسی از پدیده های علمی و خورشید در آیین و فرهنگ های مختلف را از محورهای جشنواره علم و عامه عنوان کرد.
وی در رابطه با پنجمین همایش بین المللی موزه علوم و فناروی نیز گفت: از آنجایی که فرایند محیط زیست و آلودگی محیط زیست از دغدغه های بشر است، همایش امسال با شعار همایش جامعه پایدار و جایگاه موزه در ترویج علم سبز برگزار می شود.

رییس موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، گسترش علم و فناوری و سرنوشت محیط زیست، موزه ها و نقش آنها در جلب توجه افکار عمومی به چالش های محیط زیست، شیوه های آموزش محیط زیست در موزه ها، موزه ها و گسترش فرهنگ محیط زیست و نقش سیاست گذاری کلان علمی- پژوهشی و آموزشی در حمایت از محیط زیست را از محورهای پنجمین همایش بین المللی موزه علوم و فناوری عنوان کرد.

جلیلی همچنین در مورد پروژه های در دست اقدام موزه علوم و فناوری گفت: پروژه بسیار جالبی تحت عنوان گالری مشاهیر ایران و جهان اسلام با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دست اقدام داریم اما در زمینه محل اجرای آن با مشکل مواجه شده ایم که به محض رفع این مشکل گالری مشاهیر ایران و جهان اسلام راه اندازی می شود.

رییس موزه علوم و فناوری گفت: در نظر داریم که شعبه ای از گالری مشاهیر ایران و جهان اسلام را در تمام دانشگاه های بزرگ ایجاد کنیم.جلیلی در مورد میزان بازدید افراد از موزه علوم و فناوری گفت:روزانه به طور میانگین حدود 300 نفر از این موزه بازدید می کنند.

وی همچنین بودجه سال 94 این موزه را 6 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی موزه های علوم و فناوری کمک به آموزش غیر رسمی در مدارس است و برای این منظور همکاری نزدیکی با آموزش و پرورش داریم و قرار است تفاهم نامه ای با وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش در سال 94 داشته باشیم تا همکاری منسجمی در این رابطه پیدا کنیم.

رییس موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی، استفاده از موزه های علوم در بحث آزمایش کتاب های درسی و آموزش معلمان را از جمله مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد.جلیلی همچنین در رابطه با اقدامات انجام شده برای آشنا کردن هر چه بیشتر مردم با موزه علوم و فناروی گفت: امسال برنامه داریم تا هفته ای یک بار در تلویزیون برنامه داشته باشیم تا بتوانیم مردم را هر چه بیشتر با این موزه آشنا کنیم.

موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در تکمیل نهادهای مرتبط با توسعه نظام علم و فناوری کشور ایجاد شده است. این موزه با نمایش پایه های دانش و تحول فناوری، مأموریت دارد نسبت به هم افزایی دانش، اشاعه تفکر علمی، ارتقای سطح زندگی و تعالی روح انسان قدم بردارد. موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق چشم اندازکشور، سازمانی است پویا که تلاش دارد به مردم و دانش پژوهان در سرتاسر کشور کمک کند تا به ظرفیت های کامل خود آگاهی یافته و از دانش خود برای خلاقیت و نوآوری برای یک زندگی بهتر استفاده نمایند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا