گزارش ویدویی از نحوه تمرینات فضانوردان

در سفرهای فضایی ، فضانوردان نیازمند تمرینات بدنی و آمادگی های جسمانی هستند . بدن انسان با سفر فضایی سازگاری چندانی نداشته بنابراین فضانورد پیش از انجام هر سفر باید به تمرینات آماده سازی جسمانی خود بپردازد .

توماس پسکی (Thomas Pesquet) فضانورد و آندره روزنبرگر (André Rosenberger) مربی ورزشی او در باشگاه مجهز مرکز فضانورد اروپایی مصاحبه ای مطبوعاتی داشته و در این رابطه توضیحات کاملی را ارائه کرده اند .

آندره روزنبرگر توضیح می دهد که همه فضانوردان از جمله توماس باید به تمرینات بدن سازی  خاصی بپردازند تا برای پرواز به فضا آماده شوند . او در این رابطه می گوید : عضلات خاصی در بدن وجود دارد که باید بر روی آنها کار شود، به ویژه عضلات ضد جاذبه که برای حالت ایستاده ، راه رفتن و دویدن بسیار مهم هستند . بنابراین تمرین های قدرتی باید بر روی عضلات پا و عضلات پشت متمرکز شود .

روزنبرگر در ادامه توضیح می دهد :  نیمی از برنامه ورزشی از تمرینات هوازی و نیمی دیگر از تمرینات قدرتی تشکیل شده اند و هدف ، ساختن عضله و یا حفظ حجم عضلانی و توده استخوانی است . سپس به تناسب اندام می پردازیم که مساله با اهمیتی است .

با توجه به این که فضانوردان اغلب برنامه سنگینی دارند ولی باید زمانی را نیز به ورزش اختصاص دهند. توماس پسکی می گوید : شما باید تا جایی که می توانید زمانی را به تمرین و ورزش اختصاص دهید . ممکن است نتوانید هر روز ورزش کنید ولی باید حداقل هفته ای چهار بار تمریناتتان را انجام دهید .

دلیل انجام این تمرینات و این آماده سازی بدنی ، شرایط دشوار سفر های فضایی است . توماس پسکی در این مورد می گوید : پس از شش ماه قرار گرفتن در فضا ، شما بخشی از حجم بدنتان را از دست می دهید . شما همچنین احتمالا بخشی از توده استخوانی خود را از دست داده  و بخشی از موازنه بدنتان تغییر می کند و به این ترتیب در زمان بازگشت وضعیت بدنی خوبی نخواهید داشت . بنابراین اگر در ابتدا سطح آمادگی بدنیتان بالا باشد پس از افت آن در فضا به سطحی متوسط دست پیدا خواهید کرد . اما اگر در سطح متوسط باشید به سطحی پایین و ضعیف افت می کنید . به طور کلی این ورزش های سنگین و به دست آوردن آمادگی جسمانی بالا دلیل اصلی تمرین ورزشی برای فضانوردان است .

لازم به ذکر است که توماس پسکی (Thomas Pesquet) فضانورد فرانسوی در 27 فوریه سال 1978 میلادی در شهر روان (Rouen) فرانسه زاده شده است . او در نوامبر سال 2016 میلادی ماموریتی شش ماهه در ایستگاه فضایی بین المللی خواهد داشت .

قابل ذکر است که پسکی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در کنترل و طراحی فضاپیماها از موسسه عالی هوانوردی و فضا بوده و پیش از این برای آژانس فضایی فرانسه و شرکت مهندسی فضای تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) کار کرده است . او دارای کمربند مشکی در جودو بوده و دوچرخه سواری در کوهستان ، پرواز با کایت ، اسکی و کوهنوردی از ورزش های مورد علاقه او به حساب می آیند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا