استفاده از ماهواره ها در مطالعات اقیانوسی

پلیموث یکی از شهرهای بندری و تاریخی کشور انگلستان بوده جایی که قرن ها ملوانان ، سربازها و دانشمندان از طریق آن به دریا رفته و وارد کشور دیگری می شدند . پژوهشگران این شهر امروزه به منظور مطالعه و بررسی دریاها و اقیانوس ها ، با کمک ماهواره ها دست به پژوهش های گسترده جدیدی زده اند .

ویکتور مارتینز ویسنته (Victor Martinez Vicente) دانشمند اسپانیایی از آزمایشگاه دریایی پلیموث با کمک دیگر پژوهشگران این مرکز  به ایستگاه نظارت در کانال مانش رفته و به جمع آوری نمونه های آب پرداخته و ارتفاع آب را در بخش های متفاوت اندازه گیری کرده است . او در ترکیب داده های دریافت شده از ماهواره های فضائی ،  با داده های به دست آمده از سطح دریا تخصص دارد . این پژوهشگر ،  نمونه های مختلف آب را با دستگاهی به نام روزت (rosette) که از طریق کشتی وارد اعماق مختلف کانال می شود ، برداشت می کند .

جیمز فیشویک (James Fishwick) از همکاران ویکتور مارتینز ویسنته و از اقیانوس شناسان آزمایشگاه دریایی پلیموث در این رابطه می گوید : ” این یک رویکرد مشترک است . ما از هر نمونه در جای که برداشت کردیم ، استفاده می کنیم تا اطلاعات درست از این که در آن بخش از محیط چه می گذرد را به دست بیاوریم و فعل و انفعالات و اثر متقابل بین شاخص های مختلف شیمیایی ، فیزیکی و زیستی را اندازه بگیریم . سپس ما می توانیم داده های نمونه را با اطلاعات دریافتی ماهواره بررسی کنیم .

از نکات مهم در این بررسی ها ، رنگ نمونه های جمع آوری شده است زیرا رنگ آب دارای اطلاعاتی در مورد فیتوپلانکتون (phytoplankton) بوده که به پژوهشگران کمک بسیاری می کند . فیتوپلانکتون ، دسته ‌ای از پلانکتون ها یا جلبک های میکروسکپی هستند که قادر به خودپروردگی هستند . به طور معمول این موجودات بسیار ریز بوده ئ با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. این جلبک های میکروسکوپی اساس چرخه تغذیه در اقیانوس به حساب آمده و نیمی از اکسیژن کره زمین را تولید می کنند . در صورتی که تعداد بسیار زیادی از آنها در آب جمع شوند ممکن است رنگ آب را سبز یا به رنگ های دیگر تغییر دهند .

ویکتور مارتینز ویسنته می گوید : شما می توانید هزاران سلول کوچک – فیتوپلانکتون را که به کار فتوسنتز می پردازند و همچنین باکتری ها و ذرات دیگر را با استفاده از این اندازه گیری های آزمایشگاهی شناسایی کرده و تعداد هر یک از سلول های فعلی را در آن تشخیص دهید . یکی از دلایلی که ما در انجام این بررسی ها این اطلاعات را با داده های ماهواره ای مقایسه می کنیم و آنها را با هم تطابق می دهیم این است که بدانیم آنچه ماهواره ها ارائه می دهند با آنچه در آب وجود دارد ، چه ارتباطی دارند .

قابل ذکر است که حوزه اقیانوس شناسی ماهواره ای با قرار گرفتن ماهواره Sentinel-3 آژانس فضایی اروپا در مدار تقویت خواهد شد . این ماهواره بخشی از برنامه کوپرنیک اروپا بوده و با ارائه جریانی بی وقفه از داده های مربوط به مدار قطبی سریع خود ، دوره ای جدید در مشاهده اقیانوس ها را در حال حاضر و آینده رقم می زند .

ژروم بنونیست (Jérôme Benveniste) مشاور ارشد آژانس فضایی اروپا در مورد نقش تحول ماهواره ها در اقیانوس شناسی چنین توضیح می دهد : وقتی شما با ماهواره ، اقیانوس را از قطب شمال تا قطب جنوب طی می کنید پنجاه دقیقه طول می کشد . با توجه به اینکه در هر روز ما چهارده دور را طی می کنیم ، می توانیم در یک روز آن را به طور کامل پوشش دهیم . برای انجام این کار با کشتی، تقریبا به یک سال زمان نیاز است .

او در ادامه می گوید : لازم به ذکر است که ما مدت ها است که می دانیم اقیانوس ها زندگی ما بر روی زمین را تحت تسلط داشته و آب و هوا را کنترل می کنند . اما در حال حاضر به کمک تصاویر این ماهواره ها ،  ما می توانیم به اطلاعات آنچه که در کره زمین رخ می دهد ، دست پیدا کنیم .

بنونیست همچنین توضیح می دهد : ما با اندازه گیری زمینه های متفاوت از اقیانوس ها همچون اندازه گیری پارامترهای فیزیکی ، مانند دما ، شوری ، جرم به وسیله تغییر در میدان گرانشی ، ارتفاع اقیانوس و رنگ آن در نور مرئی ، می توانیم اطلاعات و داده های بسیاری جمع آوری کرده و به بررسی و مطالعه آن بپردازیم .

شاخص رنگ اقیانوس می تواند دانش زیادی در مورد کره زمین در اختیار پژوهشگران قرار دهد . این ویژگی  به طور مشخص نشان می دهد که چگونه اقیانوس خود را با تغییرات مختلف ،  هماهنگ و سازگار می کند .

شوبها ساتیندرانات ( Shubha Sathyendranath ) دانشمند ارشد آزمایشگاه دریایی پلیموث در این رابطه می گوید : فیتوپلانکتون ها موجوداتی میکروسکوپی بوده و فعال و بسیار پویا هستند . شما می توانید آن ها را علائم هشدار دهنده اقیانوس ها در نظر بگیرید  چرا که آنها خیلی سریع به هر تغییری پاسخ می دهند .

لازم به ذکر است که انقلاب ماهواره ای در اقیانوس شناسی به این معنا است که هر شاخصی می تواند تحت نظارت قرار گرفته ، نقشه برداری و در مقیاس جهانی ، مدل سازی شود . بنابراین دانشمندان می توانند به مشاهده نشانه های فعل و انفعال رنگ اقیانوس ، ارتفاع سطح آب و دمای آن پرداخته و آنها را بررسی کنند .

در ادامه ؛ ساتیندرانات به برخی از تغییراتی که از داده های ماهوراه ای به دست آورده اند ، اشاره می کند و می گوید : ” سطح آب دریاها بالا آمده البته نه همه جا و نه به طور یکنواخت ، اما به طور کلی روندی افزایشی را داشته است . همچنین دمای آب اقیانوس ها و دریاها در چندین سال گذشته افزایش داشته است . “

بر اساس توضیحات جیمز فیشویک (James Fishwick) از دیگر محققان این تیم ، ما در دوره ای قرار داریم که می توانیم اطلاعات لازم اقیانوس ها را از راه دور و از طریق ماهواره به دست آوریم . ما سنجش راه دور ماهواره ای داشته و رصد خانه های مختلفی در این زمینه  داریم تا بتوانیم بر هر نقطه ای از نقاط  مورد نظر در اقیانوس نظارت داشته باشیم .