کاهش مهارت های تفکر انتقادي در خلبانان

 بسیاری از این نگرانی ­ها درباره مهارت­های دستی ایشان در اجرای کنترل هواپیما است. پژوهش تازه ­ای در زمینه­ی عوامل انسانی/ ارگونومی نشان می ­دهد که مهارت­های فکري خلبانان در اتاقک­های خودکار امروزی، بیشتر در معرض آسیب قرار دارند؛ مهارت ­هایی مانند ناوبری و هدایت، حفظ آگاهی از وضعیت پرواز و تشخیص موقعیت­های سخت و دشوار. در پژوهشي تازه منتشرشده در مجله​ي هيومن فکتورز (Human Factors)، پژوهشگران اثرات استفاده ­ی طولانی مدت از سیستم­های هدایت خودکار بر توانایی خلبانان در انجام این وظایف مهم را مورد مطالعه قرار داده ­اند.

استیو کازنر (Steve Casner)، پژوهشگر مرکز پژوهشي ايمس (Ames Research Center) در ناسا، می ​گوید: افزایش اتوماسیون و خودکارسازی اتاقک­های خلبانی هواپیماها باعث نگرانی گسترده ­ای در میان خلبانان و خطوط حمل و نقل هوایی شده است. هنگام وقوع مشکل در سیستم­های کامپیوتری، خلبان­ها هنوز به مهارت­های به اصطلاح «قديمي ​شده» برای کنترل هواپیما نیاز دارند. به نظر می­ رسد با گسترش سیستم ­های خودکار این مهارت­ها در حال از بين رفتن​ اند.

مطالعه­ی اخیر کازنر و همکارانش بر روی 16 خلبان باتجربه در هنگام انجام تمرين در محيطهاي مجازي پروازي عادي و غيرعادي در شبیه­ ساز بوئینگ 100- 747 صورت پذيرفته است. در این مطالعه سطوح متفاوتي از اتوماسیون براي خلبانان در نظر گرفته شده بود تا پژوهشگران به درجه ­بندی عملکرد خلبان­ها بپردازند. خلبان­های مشارکت کننده در پژوهش نیز درباره­ ی تفکراتشان در حین پرواز، به ارایه گزارش می پرداختند.

بنا بر نتايج اين پژوهش مهارت­هایی مانند پویش ابزار و کنترل سکان به رغم به کار گرفته نشدن در مدت زماني طولاني در خلبان​ها بدون خدشه باقي مانده است. با این حال مطالعات به طور قابل توجهی، نشان داد که خلبان­ها در شرایط حساس اغلب در کشاکش و تقلای حفظ آگاهی خود از موقعیت هواپیما و  شرایط پرواز هستند؛ به ویژه در مواقع حساس غیر فعال شدن GPS، نقشه ­ی جغرافیایی و یا پديد آمدن مشکلاتی که سيستم خودکار قادر به راهنمايي نيست و رفع آن مشکلات نيازمند عيب​ يابي است. علاوه­ بر این، آن دسته از خلبان­هایی که برای انجام این وظایف بسيار به کامپیوترها و سیستم­های خودکار متکی بودند و در طول پرواز بر جريان افکار خود کنترلي نداشتند، بيشتر در معرض خطر ضعف مهارت­های شناختی بوده​ اند.

به گزارش پژوهشکده علوم شناختی،به نظر کازنر نتایج به ما نشان می ­دهد که ما بايد کمتر نگران کارهایی باشيم که خلبانان به شيوه​اي دستي در اتاقک خلبانی انجام می­ دهند، و در عوض بايد نگران آن دسته از فعالیت­هایی باشيم که ایشان با ذهن خود انجام می ­دهند. در حال حاضر شايد چالش اساسي ما در آماده نگه­ داشتن مهارت­های شناختی حفظ توجه مستمر و دقيق خلبان به کارهايي است که رايانه​ ها در راهبري هواپيما در طول پرواز انجام مي​ دهند.

منیع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا