گزارش های نادرست، تهدید جدی برای توافقنامه پاریس

شرکت های نظارت و کنترل کیفیت هوا در سوئیس، مقادیر بالایی از (انتشار) یک گاز را در منطقه ای در ایتالیا شناسایی کردند؛ با این حال، در گزارش ارسال شده توسط ایتالیا به سازمان ملل، مقادیر انتشار این گاز بسیار کم عنوان شده است. سطوح انتشار برخی گازها در هند و چین نیز بقدری نامشخص هستند که کارشناسان، مقادیر ثبت شده در گزارش را مثبت یا منفی 100 درصد عنوان می کنند.

توافقنامه آب و هوایی پاریس

توافقنامه آب و هوایی پاریس توسط 195 کشور در دسامبر 2015 به امضا رسید و براساس آن، هر کشور ثروتمند یا فقیر، باید هر دو سال یکبار گزارشی از میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را ارائه دهد.

اما برنامه های نمونه گیری از هوا که سطوح واقعی گازهای گلخانه ای را تعیین می کنند – مانند شرکت های نظارت و کنترل کیفیت هوا در انگلیس و سوئیس – گاها با آمارهای متناقضی مواجه می شوند.

در سال 2011، دانشمندان سوئیسی داده هایی را درخصوص سطوح گاز HFC-23 در منطقه ای در شمال ایتالیا منتشر کردند. بین سال های 2008 و 2010، مقادیر بالایی از ماده شیمیایی که در صنایع تهویه مطبوع تولید می شود، ثبت شد. این مقادیر بالا، بیش از دی اکسید کربن باعث گرمتر شدن جو می شود.

به گفته کارشناسان ایستگاه نظارت و کنترل کیفت هوا Jungfraujoch سوئیس، این گاز همچنان در مقادیر بالا درحال انتشار در جو است.

طبق برآوردهای صورت گرفته، سالانه بین 60 تا 80 تن از این گاز در جو منتشر می شود؛ درحالیکه این میزان در گزارش های رسمی ارائه شده توسط ایتالیا تنها 10 تن و در برخی مناطق تنها 2 یا 3 تن اعلام شده است.

آژانس محیط زیست ایتالیا تأکید کرده است که گزارش های ارائه شده توسط آنها کاملا درست و منطبق با قوانین ارائه شده توسط سازمان ملل است و ادعای محققان سوئیسی را رد می کنند.

یکی دیگر از گازهای نادر که باعث گرمتر شدن جو می شوند، تتراکلرید کربن (carbon tetrachloride) است که آسیب جدی به لایه ازن وارد می کند و استفاده از آن از سال 2002 در اروپا ممنوع اعلام شده است.

با این حال، در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که در چین، سالانه بین 10 تا 20 هزار تن از این گاز وارد جو می شود.

نکته تعجب برانگیز در این است که در گزارش های رسمی چین، اثری از این گاز وجود ندارد، چراکه استفاده از آن در صنایع به عنوان مبرد و حلال، ممنوع شده است.

آخرین گزارش رسمی ارائه شده توسط چین درخصوص میزان انتشار گازهای گلخانه ای به 30 صفحه خلاصه شده است، درحالیکه گزارش ارائه شده توسط انگلیس چند صد صفحه است. چین در سال 2007، گزارش های رسمی مبنی بر اینکه این کشور بزرگترین منتشر کننده CO2 در جو است را نپذیرفت.

در تحقیقات انجام شده توسط BBC، تردیدهای فراوانی در گزارش های رسمی درخصوص میزان انتشار کربن در کشورهای درحال توسعه مشاهده شد. متان، دومین گاز گلخانه ای از لحاظ فراوانی پس از دی اکسید کربن، توسط فعالیت های میکروبی در مراتع، فعالیت های کشاورزی، مزارع کشت برنج، مراکز دفن زباله و در تولید سوخت های فسیلی، تولید می شود. سطوح دی اکسید کربن طی سال های اخیر درحال افزایش است و دانشمندان در مورد گزارش های ارائه شده در این بخش، تردید دارند.

کارشناسان تأکید می کنند که این گزارش های متناقض (و نادرست)، بیش از دستور دونالد ترامپ مبنی بر خروج از توافقنامه آب و هوایی پاریس، این توافقنامه را مورد تهدید قرار می دهند.

منبع: bbc