متولی برای برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت نداریم

دکتر مسعود شفیعی، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: متاسفانه هم اکنون متولی برای برقراری ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه در کشور نداریم. ما در ظاهر ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تبلیغ می‌کنیم اما اعتقادی به آن نداریم در صورتی که اگر ارتباط بین این دو بخش شکل می گرفت، می توانستیم به جایگاه بسیار مطلوبی دست پیدا کنیم.

این استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر به علت چرایی این مساله پرداخت و افزود: هم اکنون ما مدلی برای این مساله تعریف نکرده‌ایم زیرا علاوه بر اختصاص ندادن زمان لازم ما حمایت‌های خوبی هم از تولیدهای داخلی نکرده ایم.

این عضو کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: ما برای تقویت بخش صنعت و دانشگاه نیاز به برنامه ریزی مدون و مناسبی در چشم اندازی بلند مدت داریم؛ کاری که اغلب کشورها انجام داده‌اند. به عنوان مثال کشور هند سال‌ها قبل، 10 سال به بخش صنعت خود فرصت داد تا محصولاتشان را در این بازه زمانی به تولید انبوه و فروش برسانند. دولت هند در این مدت جنس یا کالایی از خارج کشور وارد نکرد. در حالی که ما شاهدیم حتی سود بانکی کشور به 22 درصدهم رسید. این کار بزرگترین ضربه را به بخش صنعت و کارهای تولیدی ما وارد کرد. سود کارهای تولیدی ما بسیار بیشتر از سودهای بانکی است اما اجرای این سیاست نادرست باعث شد عده زیادی از مردم به جای انجام کار تولیدی، پولشان را در بانک بگذارند و از این طریق درآمدی کسب کنند.

این عضو شورای راهبردی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: همچنین هم اکنون قانون‌های ما هم ثابت نیستند. به عنوان مثال ممکن است امسال قطعه ای برای تولید کالایی از خارج تامین شود اما سال بعد گمرک اعلام کند برای ورود این قطعه 20 درصد عوارض تعلق می گیرد. این گونه مسایل مانعی را برای تولیدات داخلی ایجاد کرده‌اند که باید برای آن تدابیری درست اندیشیده شود.

این عضو کمیسیون علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: جدا از اینکه اخیرا ما توانسته‌ایم در زمینه نانو تکنولوژی و هسته‌ای جایگاه ویژه ای پیدا کنیم، هنوز نتوانسته‌ایم نه تنها در زمینه فناوری دنیا بلکه در هیچ زمینه دیگری هم ادعایی داشته باشیم و به جایگاه مطلوبی دست پیدا کنیم. ما هنوز نمی توانیم یک خودرو به خارج از کشور بفروشیم. ممکن است در این میان تعدادی خودرو به عراق و سوریه ارزان بفروشیم اما مانند شرکت خودروسازی کره که فعالیتشان را با ما آغاز کرده است، نبوده‌ایم. اکنون ماشین‌های کره کل دنیا را به قبضه خود در آورده است.

این عضو کمیته علمی تحقیقاتی کمیسیون علمی فرهنگی و اجتماعی مجتمع تشخیص مصلحت نظام، تنها راهکار خروج از برون رفت این مساله را برقراری ارتباط بین بخش صنعت ودانشگاه عنوان کرد و گفت:هرچند ما از حوزه صنایع بزرگ دولتی خارج شدیم و کارهایی در زمینه اصل 44 قانون اساسی(خصوصی سازی) آغاز کرده‌ایم اما هنوز خصوصی سازی به معنای واقعی در کشور ما شکل نگرفته است. اگر خصوصی سازی به درستی در کشور شکل می‌گرفت و دولت هم حمایت های لازم در این زمینه می‌کرد، وضعیت ما خیلی بهتر از اکنون بود؛ اینک تنها بعضی از شرکت‌های داخلی ما  توانسته‌اند به بازار خارجی راه پیدا کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا