سیاست زدگی رسانه ای، معضل اصلی حوزه علمی کشور

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا،مرور اجمالی بر اخبار تاپ بسیاری از سایت ها و خبرگزاری های مطرح جهان نشانگر حمایتی است که از حوزه علم و فناوری می شود و مقایسه آن با مهمترین خبرهای رسانه های داخلی، به وضوح دال بر وجود یک سیاست زدگی در تمامی بخش ها از جمله حوزه رسانه ای علم و فناوری در کشور است.

سیاست زدگی به معنای آن که به حوزه های مختلف حتی محیط زیست، سلامت و یا ورزش کشور سیاست مدارانه نگاه کرد و بدون ارائه پیشنهاد و راهکار و یا با پرهیز از عملکرد سیستماتیک، جزیره ای عمل کرد.
همین امر نیز باعث شده است که اقشار جامعه به جای این که دست در دست هم و در یک سیستم تعریف شده و واحد هرکدام به وظیفه خود عمل کنند، به راحتی در تمامی موضوعات جامعه حتی مسائل تخصصی که نیازمند کار پژوهشی و کارشناسی است، اظهار نظر کرده و زحمات دیگران را نفی می کنند و اتفاقا همینجاست که رسانه ها وظیفه خطیری راعهده دارند و نبایستی خود را وارد این گونه بازی های دو سرباخت کنند.
سیر پیشرفت و توسعه بسیاری از کشورهای پیشرفته بیانگر آن است که توسعه اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی این کشورها مرهون نگاه تخصصی و دانش مدار و هدایتگر رسانه ای به این مقوله و پس از آن توجه ویژه و عملگرایانه دست اندرکاران آنها به حوزه دانش و فناوری فارغ از هرگونه توجه به منافع شخصی، حزبی و سیاسی است.
شاید بسیاری از مدیران حوزه های مختلف در کشورهای پیشرفته بسیاری از ایده ها و طرح های کلان خود را مدیون پیگیری و پرسش جریان ساز از سوی خبرنگار یک رسانه می دانند و چه بسا حتی طرح ها و پژوهش های ناقص و ناکارآمدی که با دقت رسانه ها حتی از اجرای آن به منظور مقابله با هرگونه خسارت به جامعه جلوگیری شده است.
اگر برخی کشورها حرف نخست را در دنیای سیاست در مجامع مختلف می زنند، تنها نتیجه توجه و سرمایه گذاری مناسب آنان در مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی است، در حالی که سیاست زدگی رسانه ای در حوزه های علمی و دانشگاهی در برخی از کشورها از جمله ایران، عاملی مهم در نبود رشد و بالندگی در این کشورها محسوب می شود.
توجه صرف آماری به رشد علم و فناوری، بی توجهی به حوزه پژوهش به معنای واقعی، غفلت از جامعه نخبه کشور و از همه ناگوارتر مانور رسانه ای در این زمینه به طور حتم از اصلی ترین معضلات حوزه علمی کشور در طول دوره های گذشته بوده است، در حالی که بایستی برای شکوفایی دانش و فناوری در بخش های مختلف از جمله اقتصاد کشورمان اقدامات عاجلی از جمله تغییر رویکرد خبری و اطلاع رسانی صورت پذیرد.
در طول چند سال اخیر با اقداماتی بخشی همچون ایجاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش وافری برای تبدیل علم به ثروت و استفاده بسیار مناسب تر از تمامی ظرفیت ها و سرمایه های این مرز و بوم به خصوص سرمایه های ارزشمند انسانی صورت گرفته است، اما به دلیل زمان بر بودن تغییر مسیر نگاه در بین جامعه دانشگاهی و چه بسا همگام نبودن جریان رسانه ای همچنان در آغاز راه هستیم.
یک تغییر نگاه در دانشگاه ها در حال شکل گیری است و بسیاری از جوانان تحصیلکرده را برآن داشته است که به جای این که همچون فارغ التحصیلان سال های گذشته باری بر دوش دولت و جامعه باشند، با راه اندازی شرکت های دانش بنیان هرچند محدود، ایجاد اشتغال کرده و تولید ثروت کنند، اتفاقی که به طور حتم با ایجاد امواج رسانه ای شکوفاتر خواهد شد.
هدفمند و کاربردی کردن تولید علم و پژوهش در کشور بر اساس نیازهای روز، خصوصی سازی پژوهش درکشور، حمایت واقعی از نخبگان جوان و ایده پردازان، حمایت ویژه و سرمایه گذاری مناسب در حوزه دانش بنیان، رفع خلاء موجود بین بخش صنعت و دانشگاه با اقدامات اساسی مانند واگذاری پروژه ازدیاد برداشت نفتی به چندین دانشگاه که کار ارزشمندی محسوب می شود، و از همه مهمتر ترغیب مسئولان به انجام کار سیستماتیک از مهمترین اقداماتی است که رسانه ها می توانند در حوزه علم و فناوری به منظور دستیابی به پیشرفت و توسعه کشور روی آن مانور دهند و یاری رسان دست اندرکاران این حوزه حساس باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا