سرمایه‌گذاری مشترک تویوتا و مزدا جهت تولید خودرو در آمریکا

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، تویوتا با همکاری دیگر خودروساز برجسته ژاپن یعنی مزدا، کارخانه‌ای در آمریکا با سرمایه‌گذاری ۱.۶ میلیارد دلار تأسیس خواهد کرد تا مدل‌های کامپکت تویوتا و همچنین کراس‌اورهای مزدا در این کارخانه تولید و به بازارهای جهانی عرضه شوند.

طبق بیانه‌ی تویوتا، محل دقیق ساخت این کارخانه هنوز مشخص نیست؛ اما ظرفیت این محل، تولید سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهد بود و در این راستا بیش از ۴۰۰۰ شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد. این سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) بخشی از توافق بزرگ جمعه‌شب گذشته میان تویوتا و مزدا است که طی آن، بخشی از سهام مزدا توسط تویوتا خریداری شد.

تویوتا خودروی کورولا را در این کارخانه و در خاک ایالات متحده آمریکا مونتاژ خواهد کرد و مزدا نیز اعلام کرده است از این محل، در جهت مونتاژ و عرضه کراس‌اورهای جدید بهره خواهد برد.

تویوتا کرولا Toyota corola 2016

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، آغاز به کار این کارخانه در سال ۲۰۱۲ خواهد بود و موقعیت این دو خودروساز برجسته ژاپنی را بیش از پیش تحکیم خواهد بخشید. به‌خصوص با توجه به فشارهای رئیس جمهور جدید آمریکا، دونالد ترامپ که اعلام کرده است تویوتا اگر در آمریکا کارخانه تولید محصولات خود را راه‌اندازی نکند، با عواقب سختی روبرو خواهد شد. این صحبت در پی خبر راه‌اندازی جدیدترین کارخانه تولید خودروهای تویوتا در مکزیک بیان شد.

ترامپ در واکنش به خبر تأسیس کارخانه مشترک تویوتا و مزدا در آمریکا، طی توييتی امروز صبح از این کار قدردانی کرده و گفته است: تویوتا و مزدا ۱.۶ میلیارد دلار در خاک آمریکا سرمایه‌گذاری خواهند کرد و بیش از ۴ هزار نفر از شهروندان آمریکا صاحب شغل خواهند شد؛ یک سرمایه‌گذاری بزرگ در صنعت آمریکا.

در پی اعلام این خبر میزان فروش خودروهای سبک در آمریکا کمی افزایش داشت؛ اما همچنان در وضعیت نامناسبی قرار دارد. ترامپ خودروسازان را تهدید کرده است که تعرفه‌های سنگینی برای محصولات خارجی تولیدی در کارخانه‌های مکزیک که وارد خاک آمریکا می‌شوند؛ اعمال خواهد کرد؛ هرچند این کار منوط به خروج آمریکا از تفاهم‌نامه تجارت آزاد میان کشورهای آمریکای شمالی خواهد بود که اخیرا میان مکزیک، کانادا و آمریکا امضا شده است.

از سال ۲۰۱۲ و مشکلات پیش‌آمده برای تولید در خاک آمریکا، مزدا خودروهای بازار آمریکا را در مکزیک تولید می‌کند. جیم لنتز، مدیرعامل تویوتا در منطقه آمریکای شمالی، درباره این سرمایه‌گذاری مشترک به خبرنگاران گفت: شرکت سرمایه‌گذاری مشترک میان تویوتا و مزدا، امکانات جدید و مازادی را بدون ساختن تأسیسات جدید برای ما فراهم می‌کند. این تأسیسات جدید و افزایش ظرفیت تولید، منجر به ایجاد هزینه‌های اضافه در دیگر کارخانه‌های آمریکای شمالی نخواهد شد. این توافقی برد-برد برای هر دو شرکت است. با تأسیس این کارخانه جدید، مزدا قادر به تولید محصولات خود در خاک آمریکا خواهد بود و ما نیز ظرفیت تولید خودروهای خود را ۱۵۰ هزار دستگاه در سال افزایش خواهیم داد.

در این سرمایه‌گذاری مشترک که سهم هر دو شرکت ۵۰ درصد است، هریک ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد. لنتز اعلام کرد که با توجه به فشارهای وارده از سمت کاخ سفید و دونالد ترامپ، زمان دقیقی برای راه‌اندازی این کارخانه قابل تصور نیست. مذاکرات اولیه میان تویوتا و مزدا اواسط اردیبهشت ۹۵ آغاز شده بود؛ زمانی که هر دو شرکت به دنبال راه‌های جدید همکاری بودند و تمام صحبت‌های دو طرف در این مدت، در مقر اصلی دو شرکت در ژاپن در حال برگزاری بود.

لنتز معتقد است که تولید خودرو در بزرگ‌ترین بازار فروش خودروهای ژاپنی، یک اتفاق مثبت برای هر دو شرکت است؛ چراکه این کار موجب رونق بیشتر اقتصاد آمریکا خواهد شد و به دنبال آن، محصولات این دو خودروساز بیش از پیش در این کشور به فروش خواهند رفت. آکیو تویودا و ماسامیچی کوگایی، مدیران عامل تویوتا و مزدا، دیروز طی کنفرانسی خبری در توکیو ژاپن، از شرکت سرمایه‌گذار مشترک به‌طور رسمی رونمایی کردند.

قرارداد تویوتا و مزدا

مدیر منطقه آمریکای شمالی تویوتا در ادامه اعلام کرد: امسال، شصتمین سالگرد حضور تویوتا در بازار خودروی آمریکا است و در حال حاضر ما بیش از ۷۰ درصد قطعات خودروهای خود را در خاک آمریکا تولید می‌کنیم؛ لذا به‌خوبی اهمیت حضور هرچه بیشتر در این بازار مهم جهانی را درک کرده‌ایم. ما از ظرفیت افزایش‌یافته تولید خود در آمریکا، در جهت افزایش تولید خودروهای پیکاپ استفاده خواهیم کرد. اگر اکنون از نمایندگی‌های ما سؤال کنید که کدام خودرو باید بیشتر تولید شود و کدام خودرو توسط مشتریان بیشتر تقاضا می‌شود؛ جواب آن‌ها تنها ۱ خودرو خواهد بود: پیکاپ تاکوما. این قاعده تنها در آمریکا صادق نیست؛ بلکه این خودرو بیشترین تقاضا را در کانادا، هاوایی و مکزیک دارد. لذا تمرکز بیشتر ما بر تولید این خودرو با تأسیس کارخانه جدید و افزایش ظرفیت تولید آن طی سال‌های آتی خواهد بود.

تویوتا تاکوما

پیش از این نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترکی توسط تویوتا تأسیس شده‌اند. به‌عنوان نمونه در طرحی مشترک با سوبارو، خودروی دودر BRZ در مکزیک در حال تولید است. این‌گونه سرمایه‌گذاری‌های مشترک امروزه بسیار رایج است و در راستای کاهش هزینه‌های مرتبط با استفاده از فناوری‌های نوین به کار گرفته می‌شود.

در حال حاضر و بر اساس قرارداد همکاری که سال ۲۰۱۵ منعقد شد؛ مزدا خودروهای کوچک تویوتا را در سایت گوانجواتوی مکزیک تولید می‌کند. این خودروها شامل سدان یاریس iA مبتنی بر پلتفرم مزدا و همچنین یاریس هاچ‌بک با پلتفرم تویوتا می‌شوند. به‌واقع مزدا، استخوان‌بندی خودروهای کوچک و کامپکت تویوتا برای بازار آمریکا به شمار می‌آید.

Toyota Yaris 2017

به اعتقاد مدیر منطقه‌ی آمریکای شمالی تویوتا، قرارداد همکاری میان بزرگ‌ترین خودروساز ژاپنی و دیگر خودروساز مطرح این کشور یعنی مزدا، مسیر توسعه خودروهای الکتریکی را نیز هموار خواهد کرد. وی در این زمینه می‌گوید: ما با همکاری یکدیگر در جهت توسعه فناوری‌های نوین خودروهای الکتریکی، توسعه تکنولوژی خودروهای متصل و توسعه تکنولوژی‌های ایمنی خودرو، گام خواهیم برداشت.

به گفته لنتز، کارخانه جدید سرمایه‌گذاری مشترک تویوتا و مزدا در آمریکا تنها در جهت تولید خودروهای بنزینی خواهد بود و در تویوتا فعلا برنامه‌ای برای تولید خودروهای الکتریکی در این کارخانه ندارد. وی در این مورد به خبرنگاران گفت: مشارکت جدید ما با مزدا فعلا در جهت تولید خودروهای بنزینی است؛ اما این زمینه برای ما فراهم خواهد شد تا در زمان مناسب و مورد نیاز، بتوانیم خودروهای الکتریکی نیز تولید کنیم. در حال حاضر و با توجه به قیمت فعلی سوخت، طراحی، توسعه و تولید خودروهای الکتریکی اختصاصی مقرون‌به‌صرفه نیست. لذا تقسیم هزینه‌ها میان دو شرکت قدرتمند خودروسازی، تصمیمی معقول و منطقی است؛ و مجددا تأکید می‌کنم که این قرارداد، شرایط برد-برد برای هر دو طرف است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا