آزمایشگاه ملی علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود

دکتر سورنا ستاری در «ششمین همایش بین‌المللی علوم شناختی» در مرکز همایش‌‌های بین‌المللی رازی با اشاره به اینکه علوم شناختی از علوم جدیدی است که کشور باید به سمت آن حرکت کند، افزود: این علم هم همچون نانو باید دنیای آینده را در اختیار بگیرد، چرا که دنیای آینده، دنیای علوم جدید است.

تأثیر مقالات علمی ما کم است

وی با اشاره به مشکلات آموزش عالی و عدم توجه مناسب به پژوهش، اظهار داشت: آموزش عالی کشور ما همچون ورزش همگانی است، بودجه خاصی در آن خرج نمی‌کنیم و بسیاری مقاله تولید کنیم؛ اما با ضریب تاثیرهای مشخص. تعداد مقالات بسیار زیاد است اما تاثیری ندارد. ما در کشور تنها پنج نفر محقق داریم که در «نیچر» می‌نویسند و ۱۱ نفر در «ساینس» پس تاثیر آمار مقالات‌مان بسیار کم است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: ستادهای معاونت همچون فدراسیون‌های ورزشی هستند و وظیفه‌شان این است که محققانی تربیت‌ کنند که در مرزهای دانش و تجاری‌سازی محصولات علمی پیش بروند.

ستاری یادآور شد: کشوری همچون ما که نیروی انسانی قابل توجهی دارد، آینده را در اختیار دارد، چرا که دیگر شرکت‌های بزرگ تنها شرکت‌های نفتی نیستند بلکه شرکت‌هایی هستند که همچون «گوگل» و «مایکروسافت» با نیروی انسانی و قدرت ذاتی انسان در جهان کار می‌کنند.

وی افزود: اقتدار آینده کشورها در کسب علوم جدید است اما ما باید در این زمینه پژوهش و بودجه پژوهشی را به درستی در جهت این اقتدار استفاده کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به دیدار خود از شهر قم و یادآوری موضوع فرش قم و تغییراتی که در روند تربیت نیروی انسانی هنرمند و مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان رخ داده است، گفت: زمانی فرش قم بهترین فرش بود، اما ما با بافنده‌های آنها چه کار کردیم؟ قرار بود فناوری اطلاعات، ارگونومی و نانو و همچنین اقتصاد دانش‌ بنیان؛ جایی که ما در آن مزیت داشتیم را تقویت کنند؛ اما بافنده را از پشت دار قالی بلند کردیم و به دانشگاه بردیم، در رشته‌هایی که معلوم نیست چقدر اهمیت دارند و نابودش کردیم و بافنده در سن ۳۵ سالگی به فردی مستاصل، بدون شغل و آینده و تنها در انتظار شغل دولتی تبدیل شد.

قرار نبود پژوهش ما دولتی باشد

وی با انتقاد از وضعیت پژوهش و پژوهشکده‌های دولتی، گفت: پژوهشکده‌های دولتی در کشور داریم که هیچ چیزی از آنها درنمی‌آید. ما در پژوهشکده‌ها کم هزینه نمی‌کنیم، اما درست هزینه نمی‌کنیم. پژوهشکده‌ای داریم که هزار میلیارد تومان در سال حقوق می‌دهد و من به عنوان معاون رئیس‌جمهور تاکید می‌کنم که روش پژوهش‌مان اشتباه است و قرار نبود پژوهش ما دولتی باشد.

ستاری با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های اصلی معاونت علمی، علوم شناختی است، خاطر نشان کرد: ما در حوزه علوم شناختی، نیروی انسانی کم داریم، برای همین منظور بورس می‌کنیم اما دانشگاه‌ها هنوز با فضای علوم شناختی، علوم جدید و در کنار هم قرار گرفتن مهندسی، پزشکی و هنر آشنا نیستند. به طور نمونه علوم انسانی پایه تمام حرکت‌های فکری است و باید در کنار سایر علوم قرار گیرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: پژوهش و آموزش یک ارتباط دو طرفه است و باید بین پروژه‌هایی که در مرز دانش و تجاری‌سازی قرار دارند، تفاوت قائل شویم و بودجه‌ها را در این بخش درست خرج کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا