بازشدن درهای جدید برای درمان تومورهای مغزی به کمک علم نانوپزشکی

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،این استراتژی شامل استفاده از نانوذرات مبتنی بر پلیمرهای لیپیدی برای انتقال مولکول‌هایی جهت خاموش کردن سلول‌های آغازکننده تومور مغزی (brain tumor initiating cells یا BTICs )، به تومور می‌باشد. BTICs تومورهای مغزی بدخیم مقاوم به درمان، عودکننده و غیرقابل توقف می‌باشند که بعد از روش‌های معمول درمان ازجمله جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی در بیماران گلیوبلاستوما دیده می‌شوند. در این مطالعه BTICs گرفته‌ شده از بیماران انسانی در مدل‌های موش با تومور مغزی القا گردید و نانوذرات حاوی RNAهای کوچک تداخلی small interfering RNA (یا siRNA) که باعث کاهش بیان پروتئین‌های پیش‌برنده سرطان می‌شوند، مستقیماً به تومور تزریق شد. درنتیجه این روش درمانی، محققان شاهد توقف رشد تومور و بقای بیشتر موش‌ها بودند.

درمان گلیوبلاستوما به دلیل تنوع آرایش ژنتیکی در بیماران مختلف، نسبتاً دشوار است. این روش درمانی جدید امکان انتقال siRNA برای هدف قرار دادن چندین نوع سرطان، درنتیجه محصولات ژنی همزمان در یک تومور بیمار را فراهم می‌کند. در این راستا، دانشمندان siRNAهایی را علیه چهار عامل رونویسی با بیان بالا در بافت‌های گلیوبلاستوما مورد بررسی قرار دادند. نتایج به‌ دست‌ آمده نشان می‌داد که این روش علیه گروه‌هایی از گلیوبلاستوما BTICs با عوامل رونویسی بالا مؤثر می‌باشد.

به گفته محققان، پیشرفت به‌ دست‌ آمده، می‌تواند تأکیدی بر پیگیری درمان یکی از مخرب‌ترین شرایط پزشکی شناخته‌ شده برای بشریت باشد. همچنین این استراتژی درمانی می‌تواند علاوه بر مؤثر بودن در درمان تومورهای مغزی برای دیگر شرایط پزشکی مربوط به سیستم عصبی مرکزی نیز کاربرد داشته باشد. یافته‌های به‌ دست‌آمده در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است.