ابطحی: جهاد دانشگاهی می‌تواند برون سپاری‌ها را مدیریت کند

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمدجواد ابطحی در خصوص عملکرد جهاد دانشگاهی در 38 سال گذشته، اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب در حوزه علم و فناوری تربیت اساتید متعهد بوده است که البته لازمه اش یک کار ضربتی و انقلابی بود. بعد از انقلاب فرهنگی بحث جهاد دانشگاهی هم مثل جهاد سازندگی مطرح شد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی توانسته قسمت مهمی از ارزش‌های انقلاب را به نسل جدید منتقل کند. اما در چند سال قبل در دوره هایی درگیر برخی مسایل سیاسی و جناحی شده بود که این امر جهاد را از اهدافش دور می‌کرد. اما رویکرد مدیران بعدی جهاد دانشگاهی رویکردی علمی با فرهنگ دینی و با تکیه بر آموزه‌های انقلاب اسلامی بود. 

ابطحی گفت: امیدواریم همه از جمله مجلس و دولت کمک کنند که روز به روز شاهد رشد و بالندگی جهاد دانشگاهی باشیم. در اوایل انقلاب برخی می‌خواستند جهاد دانشگاهی را جمع کنند ولی انصافاً این نهاد به‌خوبی تقویت شد.

وی گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند حلقه واسط میان دانشگاهیان و مرکز شکوفایی و نوآوری باشد. نشریاتی که چاپ می‌شود، شناسایی نخبگان و حمایت‌هایی که از مخترعان و مکتشفان داشته‌اند را باید قدر بدانیم و امیدواریم که این نهاد انقلابی همچنان به رشد و بالندگی خود ادامه دهد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر مشکلات حاشیه‌ای را کنار بگذاریم جهاد دانشگاهی موفق‌تر عمل می‌کند. ما نتوانسته‌ایم به آن اهدافی که مقام معظم رهبری همیشه تأکید داشته‌اند که همان پیوند میان دانشگاه و صنعت است برسیم. هم‌اکنون خیل تحصیل‌کردگان دانشگاهی را داریم که در حوزه عمل ناتوانند و مهارت‌های کافی را ندارند. این دانشجویان مدرک گرفته‌اند و مقالات فراوانی هم دارند اما در حوزه عمل نمی‌توانند کارگشا باشند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، افزود: این مشکلات ناشی از آن است که هنوز پیوند میان صنعت و دانشگاه برقرار نشده، البته کارهایی انجام شده و شرکت‌های دانش‌بنیان هم تقویت شده‌اند، اما در بحث پیوند صنعت و دانشگاه باید متولیان صنعت و دانشگاهیان بیشتر تلاش کنند. این‌ها هستند که می‌توانند تحقیقات و پایان‌نامه‌ها را به سوی جهاد دانشگاهی سوق دهند.

ابطحی با بیان اینکه برخی صنعتگران نمی‌خواهند از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی استفاده کنند، گفت: وقتی یک مدیر صنعتی کشور می‌گوید که مدیران شرکت‌ها و کارگاه‌ها را باید از خارج کشور وارد کنیم دیگر چه انتظاری داریم که ارتباط میان صنعت و دانشگاه ارتباط محکمی باشد. البته با تلاش‌هایی که شده و مجلس هم در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار داده است و کمیسیون آموزش هم کمیته مهارت خود را فعال کرده است امیدواریم که در آینده این پیوند را مستحکم‌تر ببینیم.

وی در خصوص نقش و عملکرد جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، گفت: جهاد دانشگاهی واحد اصفهان هم مستثنی از جهاد کل کشور نیست، اما با توجه به روحیه مردم اصفهان که نوآوری و خلاقیت است و انصافاً باید اصفهان را در گرایش‌های انقلابی پیشرو بدانیم جهاد دانشگاهی اصفهان هم توانسته است نمره قابل قبولی بگیرد مخصوصاً با کلاس‌هایی که تشکیل می‌دهد توانسته اوقات فراغت دانشجویان را پر و دانشجویان را به بازار کار نزدیک کند، معتقدم جهاد دانشگاهی اصفهان یکی از جهاد دانشگاهی‌های برتر کشور است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: خیلی از کارها را می‌توانیم برون‌سپاری کنیم و بهترین ارگانی که می‌تواند این برون‌سپاری را مدیریت کند جهاد دانشگاهی است. متولیان بخش‌های مختلف مانند محیط‌زیست، بهداشت محیط و امور درمان و پیشگیری از امراض می‌توانند برخی امور را برای اجرا به جهاد دانشگاهی واگذار کنند.

ابطحی گفت: اگر به توانایی‌های داخلی توجه کنیم خیلی از کارها را می‌توان برای اجرا به جهاد دانشگاهی واگذار کرد. این امر می‌تواند برای متخصصان ایجاد اشتغال کند و دریچه‌ای از امید برای نخبگان جامعه باز می‌شود که بتوانند به کشور خود خدمت کنند. 

وی خاطرنشان کرد: در کشور تغییر مدیران داریم، اما هیچ‌گاه به مدیریت تغییر فکر نکرده‌ایم. اگر مدیری جابجا شود و مدیر دیگری با همان نگاه بیاید که تغییری ایجاد نمی‌شود. اگر نگاه‌ها تغییر کرد بسیاری از مشکلات قابل‌حل است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی با هجمه‌ای که دشمنان وارد کردند موفق بوده است. ایران و تمدن اسلامی مهد علوم انسانی است. در علوم انسانی خیلی کار برای اجرا داریم به خصوص در آینده‌پژوهی و دین‌پژوهی. اما متاسفانه کار زیادی نکردیم. پیوند میان دانشگاه و حوزه این نیست که نشریاتی منتشر کنیم. جهاد دانشگاهی بیشتر در حوزه‌های تکنولوژی کار کرده است و هر چند در حوزه علوم انسانی موفقیت‌هایی داشته اما در این خصوص انتظارات بیشتری از این نهاد داریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا