انرژی ماده تاریک در جهان کاهش یافته است

مطالعات جدید دانشمندان منجر شد تا اطلاعات بیشتری از فرجام دنیای هستی مشخص شود. این اطلاعات در پی ترسیم نقشه ای جدید از جهان به دست آمده است که با نقشه های پیشین دارای تفاوت است. اگر مطالعات بعدی دانشمندان این موضوع را تائید کند؛ علم فیزیک دچار تغییراتی شده و باید بخش هایی از آن را بازنویسی کرد.

این تصاویر و مطالعات جدید به دست آمده از پروژه مطالعه انرژی تاریک بسیار ارزشمند؛ دقیق و قدرتمند هستند زیرا با دانستن نحوه توزیع و تراکم کهکشان ها می توان اطلاعات بیشتری از جاذبه و کشش کیهانی و انرژی تاریک به دست آورد. این نیروی اسرار آمیز سبب سرعت گرفتن جهان هستی می شود.

این اتفاقات در پی بررسی و مطالعات جدید انجام شده موسوم به مطالعه انرژی تاریک یا Dark Energy Survey (DES) به دست آمده که طی آن توزیع این ماده در 26 میلیون کهکشان در جهان هستی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

در همین رابطه دانیل اسکولنیک (Daniel Scolnic) استاد دانشگاه شیکاگو و یکی از 400 دانشمند حاضر در پروژه اعلام کرد: «تصاویر به دست آمده در پروژه مطالعه انرژی تاریک یکی از کامل ترین و دقیق ترین تصاویری است که تاکنون توسط دانشمندان ترسیم شده است.»

این تصاویر و مطالعات جدید بسیار ارزشمند، دقیق و قدرتمند هستند زیرا با دانستن نحوه توزیع و تراکم کهکشان ها می توان اطلاعات بیشتری از جاذبه و کشش کیهانی و انرژی تاریک به دست آورد. این نیروی اسرار آمیز سبب سرعت گرفتن جهان هستی می شود. اگر چه تاکنون هیچ کسی نتوانسته است این ماده را مشاهده کرده و مورد آزمایش قرار دهد اما به اعتقاد دانشمندان، ماده تاریک کهکشان ها را از یکدیگر جدا می کند و بر اساس نظریه ای دیگر، انرژی تاریک شکل نامناسبی از ماده محسوب می شود که کهکشان ها را فشرده می کند.

این تصاویر دقیق و نقشه جدید از جهان هستی بر اساس اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ چهار متری ویکتور . ام . بلانکو (4-metre Victor M. Blanco Telescope) طی نخستین فصل از پروژه مطالعه انرژی تاریک که تنها شش ماه به طول انجامید، ترسیم شده است.

این پروژه مطالعه و بررسی قرار است به مدت 5 سال ادامه داشته باشد و موضوع فوق به منزله این است که اندازه گیری و مطالعه انرژی تاریک در جهان و نقشه ترسیم شده از آن می تواند در آینده تغییر کرده و بهتر شود. البته ذکر این موضوع نیز دارای اهمیت است که نخستین نقشه ترسیم شده بر اساس این اطلاعات، دارای تفاوت های زیادی با نقشه های پیشین و اطلاعات و فرضیات قبلی است.

در سال 2013 میلادی دانشمندان با کمک ماهواره مطالعاتی پلانک (Planck satellite) اقدام به بررسی و مطالعه ماده تاریک در جهان کرده و نتایج محاسبات خود در این زمینه را منتشر کردند که به چگونگی شکل گیری این ماده در بدو تشکیل دنیای هستی و بازه زمانی حدود 380 هزار سال پس از انفجار بزرگ یا بیگ بنگ (big bang) می پرداخت.

دانیل اسکولنیک در توضیح این مساله گفت: «ما پیش از این تصاویر اولیه خوبی از جهان هستی به دست آورده بودیم و در حال حاضر به کمک اطلاعات جدید، برای نخستین بار قادر به دیدن تصویری جامع از خودمان در جهان خواهیم بود.»

مطالعه این دو نقشه ترسیم شده از شکل گیری جهان هستی می تواند تصوری دقیق از چگونگی شکل گیری و تکامل دنیای هستی از آغاز تا کنون را در اختیار ما قرار داده و دانشمندان را در پیش بینی شرایط آینده یاری کند.

بسیاری از ستاره شناسان اعتقاد دارند ماده تاریک یک یک نیروی ثابت بوده و به نظر نمی رسد این نظریه در طول زمان و طی مطالعات بعدی تغییر کند. این موضوع در حالی است که نتایج اولیه به دست آمده از پروژه مطالعه ماده و انرژی تاریک، مغایر با این نظریه بوده و بحث هایی اساسی را در این رابطه مطرح می کند.

برای مثال در بررسی های ماهواره مطالعاتی پلانک اعلام شده بود که ماده تاریک حدود 34 درصد از جرم جهان را در بدو تولد تشکیل می داد اما در بررسی های جدید پروژه مطالعه انرژی و ماده تاریک مشخص شد این مقدار در حال حاضر 26 درصد است. موضوع فوق می تواند به منزله این حقیقت باشد که ماده تاریک تاکنون بازنده نبرد و رقابت جهان هستی بوده که این حقیقت تمامی باورها و فرضیات علم فیزیک را به چالش کشیده و به نظر می رسد برخی از بخش های اساسی فیزیک را باید بازنویسی کرد.

دیوید اسپرگل (David Spergel) از دیگر اعضای این تیم مطالعاتی و پژوهشگر دانشگاه پرینستون اعلام کرد: «اگر این تناقض بین دو مطالعه انجام شده و تفاوت میزان ماده سیاه حل نشود ما شاهد اولین نشانه های بسیار جدی در مدل کیهانی خواهیم بود»

در خاتمه گفتنی است که این احتمال وجود دارد که اندازه گیری های انجام شده دارای خطا بوده و اشتباه باشند که در این صورت تنها مطالعات بیشتر و یافته های آینده می تواند راهگشا و مفید باشد.

احسان محمدحسینی