جهاددانشگاهی از یک نهال نوپا و کوچک به یک درخت تناور تبدیل شده است

به گزارش سیناپرس، دکتر شریفی زاده در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی در رابطه با نحوه ی ارزیابی واحدهای جهاددانشگاهی اظهار کرد: تلاش داریم که از ظرفیت خود واحدها برای ارزیابی استفاده و روشی‌هایی مانند خودارزیابی را پیگیری کنیم و منابع مورد نظر را هم برای این کار آماده نماییم؛ زیرا با توجه به تعداد واحد امکان ارزیابی در سازمان در زمان محدود فراهم نیست و می‌توان با همزمان کردن زمان ارزیابی و روشی خود ارزیابی این زمان را کوتاه کرد.

دکتر احمد شریفی زاده معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی اظهارکرد: جهاددانشگاهی سازمانی است که حدود 37 سال از عمر آن می‌گذرد و از یک نهال نوپا و کوچک به یک درخت تناور تبدیل شده است و ضرورت‌های زمانی و مکانی آن می طلبد که حرکت‌هایش را هدف دار و با برنامه انجام دهد.
وی افزود: این موضوعی است که همه‌ی اجزای جهاددانشگاهی به آن اعتقاد دارند و به دنبال موضوعاتی هستند که مورد وافق جمعی جهاددانشگاهی و از آن مهمتر در اسناد بالادستی کشور از چشم انداز گرفته تا سندهای برنامه و در راستای نکات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه‌های علم و فناوری باشد. براین اساس ضرورت دارد که جهاد جایگاه، موقعیت و وظایفی که برعهده دارد در اهداف، ماموریت ها و اقدام های علمی‌ خود تعریف کند و در این راستا حرکتش را ادامه دهد.
دکتر شریفی زاده ادامه داد: تاکنون پنج برنامه توسعه در مجموعه جهاددانشگاهی داشتیم که این برنامه‌ها ارزیابی و نتایج آن به بخش‌های مختلف ارایه شده است. نکته‌ای که در حوزه برنامه ریزی در جهاد وجود دارد و کار را سخت تر می کند نسبت به بخش‌هایی که مرتبط با دولت هستند و بودجه مستقیمی از دولت دریافت می‌کنند تفاوت فاحش منابع تامین حرکت برنامه‌ای است که در بخش‌های دولتی این منابع در برنامه‌های سالانه و بودجه سالانه کشور تعریف و توسط دولت تامین می‌شود.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی بیان کرد: در نتیجه ضروری است منابع فعالیت‌های خود را با پیش بینی کارهایی که در آینده انجام خواهیم داد و حاصل تلاش همکاران است به عنوان منابع درآمدی برای انجام فعالیت‌ها در برنامه در نظر بگیریم که این کار را مشکل می‌کند؛ به ویژه زمانی که شرایط محیطی کشور تاثیر بسیار زیادی به حرکت‌های جهاد می گذارد. در این صورت ضروری است که جهاددانشگاهی فعالیت‌هایش را با نگاه جامع و بلند و تعیین اهداف کلان، جزیی و برنامه‌های عملیاتی در بخش‌های مختلف پژوهش و فناوری، فرهنگی، ‌اشتغال و آموزشی انجام دهد.
وی افزود: از نکات بارز برنامه ششم بازه زمانی پنج ساله ی آن است که آغازش با برنامه پنج ساله توسعه کشور همراه شده و این موضوع مزیت ها‌یی را برای جهاددانشگاهی فراهم می‌کند؛ علاوه بر آن طی این سال‌ها جهاد موفق شده ماموریت‌ها را در نقشه جامع علمی کشور عهده‌دار شود و به تصویب برساند که بخشی از آن در برنامه پنج ساله آمده است و این‌ها فرصت‌هایی قطعی را برای جهاد فراهم می‌کند تا بتواند از این فرصت‌ها در راستای اهدافی را مطرح شده استفاده کند.
دکتر شریفی زاده اظهار کرد: تاکیدی که در جهاددانشگاهی وجود دارد این است که برنامه ریزی ها به گونه‌ای انجام شود که هر جزیی و مرکزی برای خود برنامه داشته باشد و مجموع  این برنامه حاصلی برای برآورده کردن اهداف کلان جهاددانشگاهی برآورده کند.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در ادامه گفت: برای این که برنامه‌ها دقیق تعریف شود و مشکلی در اجرا نداشته باشیم جلسات مختلفی برای توجیه و آشنا کردن مسوولان واحدهای جهاددانشگاهی برگزار شد که پس از آن برنامه های ارایه شده توسط هر واحد در جلسات ارزیابی اولیه‌ای که در حوزه‌ی معاونت تشکیل می‌شود مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در نهایت تصویب و به عنوان سندی برای فعالیت‌ها و ادامه کار واحد تلقی می‌شود؛  برهمین اساس نیز ارزیابی از واحدهای سازمانی سالانه انجام می‌شود.
دکتر شریفی زاده با اشاره به نحوه ی ارزیابی واحدها ادامه داد: عقیده ما این است که برای این کار ها باید با روش خود ارزیابی انجام شود. چیزی که در نظر است این می باشد که از ظرفیت خود واحدها برای ارزیابی استفاده و روشی‌هایی مانند خودارزیابی را پیگیری کنیم و منابع مورد نظر را هم برای این کار آماده نماییم؛ زیرا با توجه به تعداد واحد امکان ارزیابی در سازمان در زمان محدود فراهم نیست و می‌توان با همزمان کردن زمان ارزیابی و روشی خود ارزیابی این زمان را کوتاه کرد.
وی در رابطه با فعالیت حوزه امور مجلس جهادانشگاهی افزود: یکی از حوزه‌هایی که در مجموعه معاونت هماهنگی و امور مجلس وجود دارد حوزه امور مجلس است که ارتباط با نمایندگان مجلس از این طریق دفتر انجام می‌شود و بخشی هم توسط واحد در استان صورت می‌گیرد.
معاون هماهنگی و امور مجلس این نهاد بیان کرد: تاکید ما این است که تنها در زمان بودجه ارتباط را با مجلس قوی نکنیم و قبل از زمان تصویب بودجه از حضور آن ها بهره مند شویم و با توجه به جایگاه مجلس در تصویب برنامه پنج ساله و بودجه ریزی عهده دار است سعی کنیم جایگاهی که مدنظرمان است در ذهن نمایندگان نهادینه شود و حمایت های لازم توسط قوه مقننه از جهاد صورت بگیرد.
دکتر شریفی زاده ادامه داد: از برنامه‌هایی که امسال به آن توجه داریم ارتباط با کمیسیون های مجلس است و برنامه بازدید از واحدهای جهاددانشگاهی است که در هر کمیسیون متناسب با نوع فعالیت بازدیدی ترتیب دهیم برای مثال بازدید اعضای کمیسیون بهداشت از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی.
وی درپایان گفت: تاکید دیگر ما بویژه  برای جهادهای استانی این است که از ظرفیت نمایندگان استان و توجه به نیازهای استان بهره بگیرند؛ زیرا بر این باوریم که مسوولان جهاد باید در استان ها ارتباط موثر و خوبی با نمایندگان داشته باشند که این موضوع نیز موضوع در حال پیگیری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا