برای حفظ جنگل های بارانی، باید دست به جیب شد؟

جنگل های بارانی برای کنترل سطوح درحال افزایش دی اکسید کربن در جو و برای حفظ تنوع زیستی، حیاتی هستند. تلاش های زیادی در جهت توقف جنگل زدایی در سراسر جهان درحال انجام است. اما درعین حال این درختان، تأمین کننده معیشت خانوارهای زیادی هستند. در این شرایط چگونه می توان روند جنگل زدایی را متوقف کرد؟

دکتر سیما جیاچاندران (Seema Jayachandran)، استادیار دانشگاه نورث وست و نویسنده ارشد این مطالعه عنوان کرد: جنگل های بسیاری در کشورهای درحال توسعه وجود دارند و بسیاری از موارد جنگل زدایی در مناطق فقیرنشین اتفاق می افتند.

جیاچاندران افزود: در اوگاندا، مردم درختان را قطع کرده و به دلالان چوب می فروشند یا برای تولید زغال مورد استفاده قرار می دهند. با ممنوع کردن قطع درختان، شرایط مردم فقیر را بدتر خواهیم کرد. ایده پرداخت پول به آنها در قبال عدم قطع درختان، راهکار بهتری است که علاوه بر کمک به معیشت مردم فقیر، ما را به هدفمان (حفظ جنگل ها) نزدیک تر می کند.

وی تأکید کرد: شاید پرداخت 50 یا 100 دلار زیاد به نظر برسد، اما وقتی در مقیاس جهانی به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می شویم که صرف این هزینه بسیار کمتر از بودجه ای است که برای کاهش انتشار کربن اختصاص می دهیم.

(تصویر: WWF)

اما آیا این روش می تواند در کاهش روند جنگل زدایی موثر باشد؟

جیاچاندران گفت: بنابه دلایلی، شک و تردیدهایی نسبت به اتخاذ این رویکرد وجود دارد؛ یکی از دلایل، صرف هزینه زیادی است که به ساکنان این مناطق باید پرداخت شود. به هرحال برای کسانی که بدنبال حفاظت از جنگل های بارانی هستند، این کار یک معامله بزرگ محسوب می شود. مردم از جنگل ها نگهداری می کنند و درقبال آن، ما به آنها پول پرداخت می کنیم؛ اگر این کار را نکنیم، دیگر پوشش جنگلی نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: نگرانی دیگر این است که افراد در این طرح شرکت کنند، اما در جایی دیگر همچنان به قطع و فروش درختان ادامه دهند. ممکن است که افرادی در این طرح ثبت نام کرده و درختان موجود در زمین های خود را قطع نکنند، اما درختان زمین های همسایه یا مناطق دیگر را قطع کرده و به فروش برسانند و از هر دو مسیر پول دریافت کنند.

اما نتایج مطالعات صورت گرفته توسط جیاچاندران مشخص کرد که این اتفاق روی نخواهد داد. یک آزمایش تصادفی در اوگاندا انجام شد و محققان، شرایط را در دو روستا بررسی کردند. در یک روستا، برنامه پرداخت پول انجام شد و در روستای دیگر با مشکل جنگل زدایی، این برنامه اجرا نشد. نتایج بدست آمده نشان داد که این برنامه در جذب مردم در سطح کلان موفق بود و هیچ موردی از جنگل زدایی در زمین های روستای اول (اقدام قطع درختان از سوی ساکنان روستای دوم) گزارش نشد.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: pri.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا