ارزان‌ترین خودروی ما و آن‌ها

به‌نقل از گجت‌نیوز در حال حاضر ارزان‌ترین خودرو بازار آمریکا، مدل پایه اتومبیل نیسان ورسا با قیمتی کمتر از 12 هزار دلار است که به پول ایران چیزی در حدود 45 میلیون تومان خواهد بود.

فرض کنید فردی با شغلی در حوزۀ آی‌تی و حقوق ماهیانۀ قابل توجه 10 میلیون تومان در ایران قصد خرید یک اتومبیل داشته باشد. اگر نوسانات قیمتی بازار باعث افزایش بهای پرداختی نشود، او با جمع کردن حقوق دو ماه خود می‌تواند یکی از دو ارزان‌ترین خودروی بازار ایران یعنی پراید و یا تیبای صفر کیلومتر را خریداری کند.

حالا اگر همین فرد در آمریکا باشد و شغل مشابه خود در ایران را آن‌جا داشته باشد، حقوقی معادل 100 هزار دلار آمریکا دریافت خواهد کرد. او با کمتر از حقوق دو ماه خود می‌تواند صاحب یک نیسان ورسا شود. اما مسئله این است که فاصلۀ پراید و تیبای ما و نیسان ورسای آن‌ها چقدر است؟

مقایسه طراحی تیبا و نیسان ورسا

 از مقایسه ظاهر و طراحی غیرقابل مقایسه این دو خودرو که بگذریم، باید بگوییم ارزانترین خودرو بازار آمریکا به مراتب امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری نسبت به اتومبیل‌های هم‌قیمت خود در بازار ایران دارد. به عبارت دیگر، ارزان‌ترین خودرو بازار آمریکا با قیمتی در حدود 12 هزار دلار (45 میلیون تومان) از لحاظ امکانات، با اتومبیل‌های 100 میلیون تومانی بازار ایران قابل مقایسه است.

یکی از ویژگی‌های نیسان ورسا که لذت رانندگی را برای صاحب خود فراهم می‌کند، سیستم بلوتوث آن است که به راننده امکان می‌دهد تلفن هوشمند خود را به سیستم صوتی اتومبیل متصل کند. کنترل‌ آن نیز روی فرمان خودرو تعبیه شده است. همچنین صدای سیستم با افزایش سرعت ماشین، به‌شکل خودکار زیاد می‌شود تا باد، در لذت تجربۀ صوتی سرنشینان اختلالی ایجاد نکند.

از دیگر ویژگی‌های این اتومبیل یک کامپیوتر سفری است که روی نسخه پایه این خودرو به‌صورت پیشفرض نصب شده است و اطلاعات سودمندی مثل میانگین مصرف سوخت، میانگین سرعت و مسافت قابل پیمایش با توجه به بنزین خودرو را به راننده نشان می‌دهد.

سیستم تهویه مطبوع،‌ فرمان تنظیم‌شونده، محل قرارگیری انواع نوشیدنی در درب‌ها، فرمان قابل تنظیم و دورنگ و همچنین آفتابگیرهای دارای آینه، از دیگر امکانات برجستۀ این ارزان‌ترین خودروی بازار آمریکا است.

نمای داخلی نیسان تیبا و نیسان ورسا

 از دیگر موارد جذاب‌ در نیسان ورسا، وجود یک موتور کاملاً مدرن با بهره‌گیری از تازه‌ترین فناوری‌های روز است. یک موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ که قادر به تولید قدرت 109 اسب بخار است. این موتور به لطف فناوری‌های موجود در خود، قدرتی مناسب و در عین حال آلایندگی بسیار کم و مصرف سوخت پایینی دارد. سیستم متغیر زمان‌بندی سوپاپ‌ها در این خودرو، باعث شده تا کشش موتور در دور موتورهای مختلف تضمین شود.

 مدل پایه نیسان ورسا در راستای کنترل هزینه‌ها، به یک گیربکس دستی مجهز است. این گیربکس از نوع 5 دنده بوده و نیرو را به چرخ‌های جلویی خودرو منتقل می‌کند. ترمزهای جلو از نوع دیسکی و ترمزهای عقب از نوع کاسه‌ای بوده و ترمزهای جلویی به خنک‌کننده نیز مجهز هستند تا حتی در صورت فشار زیاد نیز بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند. همچنین سیستم‌های ترمز ABS و EBD روی ترمزهای این خودرو به‌شکل پیش‌فرض، قرار گرفته است. اما از همۀ این‌ها جذاب‌تر، یک سیستم ترمز اضطراری است که در اختیار راننده است تا در صورتی که قادر به فشار دادن پدال ترمز نباشد، اتومبیل به‌شکل خودکار ترمز کند.

در پایان باید گفت که اتومبیل نیسان ورسا به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو بازار آمریکا، از نظر امنیتی نیز با اتومبیل‌های 100 میلیون تومانی بازار ایران قابل مقایسه است. ورسا موفق شده است که در آزمون‌های مختلف ایمنی خودرو در آمریکا، رتبۀ کاملاً مناسبی را به خود اختصاص دهد. ایربگ‌های جلو و جانبی، جمع‌شدن ستون فرمان در هنگام تصادف، سیستم پیش‌کشنده و محدودکنندۀ نیرو در کمربندهای سرنشینان و سیستم کنترل‌کنندۀ فشار باد تایرها ازجمله مشخصات ایمنی این اتومبیل است.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا