چرا بیت کوین ارزشمند است؟

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،منظور از انشعاب این است که به جای ساختن رمزپول (و زنجیره‌ی بلوکی) کاملاً جدیدی که از بلوک صفر شروع شود، صرفاً کپی دقیقی از نسخه‌ی فعلی به همراه سوابق آن گرفته می‌شود. بنابراین همه‌ی تبادلاتی که در گذشته بر روی زنجیره‌ی بلوکی بیت‌کوین انجام شده اکنون در بیت‌کوین کش هم وجود دارد، اما تراکنش‌های بعدی به طور کامل از یکدیگر مستقل خواهد بود.

این اتفاق در عمل یعنی همه‌ی کسانی که تا قبل از ساخته شدن این انشعاب بیت‌کوین داشته‌اند، به همان میزان بیت‌کوین کش خواهند داشت، چون اطلاعات حساب‌ها از زنجیره‌ی بلوکی انشعاب شده از پول قبلی به دست می‌آید.

ولی قضیه به همین سادگی‌ها نیست. اگر شما خودتان کلیدهای خصوصی‌تان را کنترل می‌کنید، یا بیت‌کوین خود را در صرافی‌ای نگه داشتید که اعلام کرده حساب کاربران را با بیت‌کوین کش تسویه می‌کند، مشکلی وجود ندارد و از همین الان می‌توانید به رمزپول جدیدتان دست یابید.

اگر به بیت‌کوین از طریق سرویس‌دهنده‌هایی مثل Coinbase دسترسی دارید، و گفته شده که برنامه‌ای برای تقسیم بیت‌کوین کش با کاربران ندارند یا اصلاً نمی‌توانند با این زنجیره‌ی بلوکی جدید تعاملی داشته باشند، به در بسته خورده‌اید.

این اتفاق به معنای این نیست که شرکت‌هایی چون Coinbase و Gemini می‌خواهند بیت‌کوین کش شما را برای خودشان بردارند. آن‌ها صرفاً معتقدند که این انشعاب یک کج‌روی ساده است و ارزش وقت گذاشتن ندارد. اگر این ایده غلط از آب درآید و پول مذکور ارزش خود را حفظ کند، این شرکت‌ها احتمالاً در نهایت مجبور می‌شوند سهم کاربران را به آن‌ها بدهند.

حتما می‌دانید که تعداد رمز پول‌ها بسیار زیاد است. برخی از این‌ها قانونی هستند و اساساً با بیت‌کوین فرق دارند، اما بعضی دیگر تنها کپی‌هایی از این رمزپول می‌باشند.

بیت‌کوین کش هم یک رمزپول دستکاری شده‌ی دیگر است.

اما به چند دلیل توجه زیادی را به خودش جلب کرده است:

اولاً، این پول از انشعابی که از هسته‌ی بیت‌کوین گرفته شده به وجود آمده و از صفر تولید نشده است. اما این روش چندان تازه نیست، چون قبلاً هم رمزپول‌های دیگری با انشعاب گرفتن از بیت‌کوین به وجود آمده بودند، اما همان طور که می‌بینیم ارزش هیچ کدام حتی نزدیک بیت‌کوین هم نشده است. منتهی هر کسی که تا دیروز بیت‌کوین داشته حالا عملاً به همان مقدار بیت‌کوین کش هم دسترسی دارد، این مسئله باعث شده توجهات زیادی به سمت بیت‌کوین کش جلب شود، زیرا مردم می‌گویند این پول رایگان است.

ثانیاً، این انشعاب همزمان با انجام تغییری در کد بیت‌کوین موسوم به BIP 148 صورت گرفته که به خودی خود اتفاق مهمی به شمار می‌آمد. این تغییر در نتیجه‌ی ماه‌ها بحث و تبادل نظر میان بازیگران اصلی بیت‌کوین و شاهدان جداگانه‌ی آن (Segregated Witness) صورت گرفته و به هسته‌ی بیت‌کوین برای پیشرفت‌های رو به جلو کمک می‌کند.

بیت‌کوین کش در حال حاضر هم حداقل بر روی کاغذ ارزش زیادی دارد. بعضی‌ها این رمزپول را با قیمت ۴۰۰ دلار مبادله می‌کنند، به همین سبب، هم اکنون بیت‌کوین کش چهارمین رمزپول ارزشمند دنیاست.

بیت‌کوین

اما نکته این جاست که فروش بیت‌کوین کش فعلاً خیلی مشکل است. اگرچه بعضی صرافی‌ها این پول را هم برای مبادله به گزینه‌های خود اضافه کرده‌اند، اما قابلیت تبدیل پذیر بودن آن هنوز خیلی کم است و به همین دلیل برخی می‌گویند قیمت بیت‌کوین کش دچار یک حباب مصنوعی شده است. همچنین از آن جایی که اکثر صرافی‌ها هنوز این نوع سپرده را نمی‌پذیرند، تنها بیت‌کوین کش‌های فعلی همان پول‌هایی است که پس از ایجاد انشعاب توسط صرافی‌ها به وجود آمده است. بقیه همچنان منتظرند.

نکته‌ی اخلاقی داستان این است که احتمالاً تا زمانی که امکان انتقال بیت‌کوین کش وجود داشته باشد، هنوز مقدار زیادی از این پول آماده‌ی فروش است. زیرا مشوق‌های چندانی برای نگهداشتن آن وجود ندارد، خصوصاً حالا که مردم فکر می‌کنند ارزشش بیش از حد طبیعی است و سریع‌تر می‌خواهند آن را به پول نقد تبدیل نمایند. قیمت بیت‌کوین کش تا همین حالا هم سقوط قابل توجهی داشته، کافی است نگاهی به قیمت لحظه‌ای آن در مقایسه با دلار آمریکا بیندازید. قیمت این ارز در صرافی Bitfinex از سقف ۶۸۰ دلار به حدود ۳۵۰ دلار کاهش یافته است.

بیت‌کوین

 نمی‌خواهیم بگوییم این پول به سمت بی‌ارزش شدن پیش می‌رود. مثلاً به ایتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) که انشعابی از ایتریوم بود نگاه کنید. قیمت این انشعاب در ابتدا حدود ۱ دلار بود، اما بعد از گذشت چند ماه حالا ارزش آن به ۱۵ دلار رسیده است. البته باید گفت که ایتریوم اصلی در حدود قیمت ۲۲۰ دلار معامله می‌شود.

به هر حال، اگر نمی‌دانید که چرا صرافی‌ها در حال حاضر بیت‌کوین کش نمی‌پذیرند، دلیلش این است که ارسال این پول فعلاً  از طریق زنجیره‌ی بلوکی ممکن نیست. چون این زنجیره‌ی بلوکی جدید هنوز در میزان دشواری به حد قابل قبولی نرسیده است. این اتفاق به طور خودکار با هر ۲۰۱۶ بلوک رخ می‌دهد. بنابراین راه زیادی تا استخراج بلوک‌ها و تایید تراکنش‌ها باقی مانده است. امروز، استخراج هر بلوک ۱۰ ساعت طول می‌کشد، در حالی که بیشتر از ۱۰ دقیقه نباید زمان ببرد. در اکثر صرافی‌ها پیش از اعتبار بخشی به سپرده‌ها لازم است ۶ یا ۷ تایید بلوکی انجام شود. پس همان طور که می‌بینید حرکت با بیت‌کوین کش فعلاً غیرممکن است.

حالا قدم بعدی چیست؟ اجماع عمومی در جامعه‌ی رمزپول‌ها بر این است که اکثر مردم به محض این که بتوانند بیت‌کوین کش‌های خود را خواهند فروخت؛ همین مسئله باعث افت بیشتر قیمت این ارز می‌شود. اما همیشه این احتمال هم وجود دارد که عده‌ای به این پول بچسبند و قیمت آن را بالاتر ببرند. اساساً مثل هر چیز دیگری که در دنیای رمزنگاری، هیچ کس نمی‌تواند آینده را حدس بزند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا