تهدیدهای امنیتی اندروید همچنان ادامه دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، زمانی شایعه شده بود که باگ برادکام (Broadcom) باعث می‌شود تا بجز آیفون و پیکسل، گوشی دیگری نخریم. باگ برادکام که در اینجا به آن اشاره شده است، تقریبا یک میلیارد گوشی را که از چیپ‌های وای‌فای برادکام استفاده می‌کردند، تحت تاثیر قرار می‌داد.

اگر آیفون یا پیکسل (یا گوشی‌های نکسوس که هنوز پشتیبانی می‌شوند) یا گوشی‌های اندرویدی بلک‌بری را دارید، لازم نیست نگران این باگ باشید، چون مشکل این باگ در گوشی‌های مذکور رفع شده‌ است. اما پیکسل، نسخه‌های نهایی گوشی‌های نکسوس و گوشی‌های اندرویدی بلک‌بری تنها درصد کمی از گوشی‌های اندرویدی را تشکیل می‌دهند. این بدان معناست که تعداد زیادی از گوشی‌های اندرویدی از جمله گلکسی اس ۸ هنوز در معرض این باگ هستند. بسیاری از سازندگان اندرویدی همزمان با گوگل و اپل و بلک‌‌بری به پچ این باگ دسترسی داشته‌اند، اما اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.

در دنیای واقعی، این هم مشکل است و هم مشکل نیست. هر وقت بدافزار یا مشکلی در گوشی‌های هوشمند پیدا می‌شود، ممکن است که کسی بتواند از آن طریق گوشی‌ها را هک کند، اما این اتفاق هرگز نیفتاده است. اما این هک می‌تواند اتفاق بیفتد. متاسفانه راهی برای رفع این مشکلات وجود ندارد، اگر سازنده گوشی اقدام به رفع باگ‌ها نکند.

اندروید

کمی بعد از عرضه گوشی‌های اچ‌تی‌سی دریم و تی‌موبایل G1، باگی در این گوشی پیدا شد که به افراد اجازه می‌داد کنترل گوشی را از راه دور به دست گیرند. این باگ‌ و باگ‌های مشابه به زودی مرتفع شدند و پچ‌های لازم به گوشی‌ها فرستاده شدند. اما حداقل در اکوسیستم اندروید، دیگر باگ‌ها به سرعت رفع نمی‌شوند.

با توجه به اینکه اندروید تحت لایسنس متن‌باز منتشر می‌شود، گوگل، به‌جز اینکه از سازندگان بخواهد که گوگل پلی و اپلیکیشن‌های مربوطه را نصب کنند، کنترلی روی آن ندارد. درک این مطلب اگر با نرم‌افزارهای متن باز آشنا نباشید، دشوار خواهد بود. اما گوگل نمی‌تواند شرکت‌ها را مجبور کند که تغییرات زیادی در اندروید ایجاد کنند.

این مسئله باعث می‌شود تا شرکت دیگری مثل سامسونگ مسئولیت اندروید را بر عهده داشته باشد. اما حل مشکلات امنیتی نیاز به کار زیاد و تعهد دارد. این بدان معنا نیست که سازندگان اندرویدی نمی‌توانند این مشکلات را مرتفع کنند، اما ماهیت تجارت آنها باعث می‌شود که پاسخ‌دادن آنها به باگ‌ها سریع نباشد. حتی سامسونگ نیز که درآمد بیشتری نسبت به دیگر سازندگان دارد، قادر نیست سریع باگ‌ها را مرتفع کند.

 توسعه پچ‌ها به محض پیداشدن باگ‌ها سخت‌ است. حال اگر واسطه‌ای نیز اضافه شود، تقریبا نرم‌افزار به مسئله‌ای حل نشدنی تبدیل می‌شود.

در نهایت همه مشکلات به گردن گوگل می‌افتد. نام اندروید روی جعبه گوشی‌ها و روی خود گوشی‌ها وجود دارد. شاید این برخورد عادلانه‌ای با کارمندان گوگل که سخت در حال تلاشند نباشد، اما این موضوع مهم نیست. اندروید فرزند گوگل است. زمانی که یک گوشی اندروید مشکلات زیادی داشته باشد، همه نگاه‌ها به سمت گوگل خواهد بود.

اندروید

گوگل قدم‌هایی برداشته است تا به این چالش پاسخ دهد و یکی از آنها Project Treble است. اما این کارها کافی نیستند و گوگل باید به فکر یک راه‌حل بلندمدت برای این مشکل باشد، حتی اگر لازم باشد که کد اندروید از نو نوشته شود، چون شنیدن جمله‌ی «گوشی‌ بجز آیفون و پیکسل نمی‌خرم» چندان خوشایند نخواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا