علایم اولیه «سرطان پوست» و راه‌های درمان آن

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، دکتر محمدرضا قوام‌نصیری افزود: سرطان پوست انواع مختلفی دارد که دو نوع آن شایع‌ است، اما علامت مشخص آن عمدتا ایجاد زخم‌هایی است که در مدت کوتاه خوب نمی‌شوند.

وی توضیح داد: این زخم‌ها ممکن است کوچک باشند، خونریزی هم بدهند و در صورتی که عفونتی در زخم ایجاد شود، از لحاظ موضعی وضعیت بیمار را وخیم‌تر کند.

قوام‌نصیری اظهار داشت: این زخم‌های ایجاد شده در پوست سر، صورت و گردن که بیشتر در معرض نور خورشید است، تشدید می‌شود، لازم به ذکر است در کشورهایی مانند استرالیا به دلیل داشتن نژاد سفید این بیماری بیشتر مشاهده می‌شود.

وی درباره راه درمان این بیماری به دو مورد جراحی و اشعه‌تراپی اشاره کرد و افزود: هر دو روش درمانی پاسخ مشابهی به این بیماری می‌دهند، در روش جراحی، چنان‌چه زخم ایجاد شده در سطح کوچکی باشد، معمولا متخصص پوست با بی‌حسی موضعی آن را بر می‌دارد، اما اگر بزرگ باشد توسط جراحان پلاستیک بعد از نمونه‌برداری و تمهیدات خاص، فرد مبتلا تحت درمان قرار می‌گیرد.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی عنوان کرد: زخم‌های ناشی از سرطان پوست، اگر در قسمت‌های حساسی مانند بینی و چشم باشد، مراحل نمونه‌برداری و درمان را مشکل‌تر خواهد کرد، علاوه بر آن در صورتی که لاله گوش درگیر باشد، در بسیاری از مواقع امکان این‌که لاله گوش فرد به طور کامل برداشته شود زیاد است.

 وی درباره تعداد جلسات درمان در روش‌های مذکور افزود: معمولا در روش جراحی، بیماری در یک نوبت درمان خواهد شد، اما در زخم‌های سطحی در صورتی که از اشعه ایکس استفاده شود معمولا چهار الی پنج جلسه و بسته به وسعت زخم‌های ایجاد شده ممکن است تعداد جلسات بیشتر نیز شود.

به گفته وی، درمان دارویی این بیماری در گذشته به صورت تجویز نوعی کرم‌ بوده، اما امروزه روش‌های ذکر شده جایگزین آن شده است و روش قدیمی کارآیی چندانی ندارد.

قوام نصیری در پاسخ به این پرسش که آیا این بیماری ممکن است در صورت مراجعه دیرهنگام قابل درمان نباشد، گفت: خوشبختانه به جز ملانوم بدخیم، که پیش آگهی سرطانی ندارد، انواع دیگر سرطان‌های پوست در صورتی که فرد برای درمان دیر مراجعه کند بازهم قابل درمان هستند، اگرچه ممکن است ضایعات عمیق‌تر و درمان طولانی‌تر شود.

رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران افزود: ملانوم بدخیم به دلیل نداشتن پیش آگهی سرطان‌ و انتشار سریع آن به قسمت‌های مختلف بدن مانند، ریه، سیستم لنفاوی و  مغز ، حتی اگر ضایعه هم کامل برداشته می‌شود باز هم مقاوم به درمان است و یا در صورت امکان، درمان مدت‌ها طول خواهد کشید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا