بومی‌سازی فناوری رسوب‌زدایی الکترونیکی آب

به گزارش مرکز روابطعمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری، پدیدۀ شورکردن عمدی منابع آبی به یک فناوری قدیمی قرن نوزدهم مربوط است که متأسفانه همچنان در کشور رایج است. تشکیل لایه‌های رسوب آب در جدار لوله‌ها، شیرآلات و سایر تجهیزات حرارتی و صنعتی، به‌اصطلاح شوری عمدی آب نام دارد. 

تأسیسات گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها و فعالیت هزاران دیگ بخار در صنایع کوچک و بزرگ کشور موجب بروز پدیده‌ای می‌شود که کارکرد این تجهیزات را مختل کرده و تا توقف کامل آن‌ها ادامه می‌یابد. این پدیده تشکیل لایه‌های رسوب آب در جدار لوله‌ها، شیرآلات و سایر تجهیزات حرارتی و صنعتی را شامل می‌شود. 

داوود صفایی، مدیرعامل شرکت فناور «به‌رشد» با اشاره به پیشینه این رویداد بیان کرد: «در قرن نوزدهم برای کاهش نرخ رسوب‌گذاری در تأسیسات و صنایع، از فناوری تبادل یونی استفاده می‌شد تا با تزریق نمک در منبعی که رزین در آن ذخیره‌ شده است میزان کلسیم آب کاهش‌ یافته و نرخ رسوب‌گذاری(تشکیل کریستال‌های کلسیم) در تأسیسات کاهش یابد. در این فرآیند به‌طور مثال در یک ساختمان بزرگ، سالانه هشت هزار کیلوگرم پودر نمک در 70 هزار لیتر آب حل‌ شده و سپس آب‌ شور، پس از دو یا سه روز گردش در سیستم حرارتی به چاه فاضلاب سرازیر می‌شود. این فرآیند معمولاً هشت تا ده بار در هرماه تکرار می‌شود.»

 

این فعال حوزه فناور با بیان این موضوع که این فناوری در چندین دهه قبل در کشورهای توسعه‌یافته منسوخ شده گفت: «متأسفانه در کشور ما شیک‌ترین و جدیدترین برج‌های تجاری و اداری و صنایع تازه‌تأسیس در تأسیسات خود همچنان از فناوری قرن نوزدهمی استفاده می‌کنند و این فناوری در تأسیسات تمامی ساختمان‌های وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط‌زیست، صنایع، بهداشت، دانشگاه‌ها و… کشور در حال کار است و سالانه میلیون‌ها کیلوگرم نمک از معادن کویر با کامیون به ساختمان‌ها و شهرهای بزرگ حمل می‌شود و پس از شور کردن آب‌های شیرین و استفاده در تأسیسات، به چاه‌ها و منابع آبی شهری سرازیر می‌شود.»

مدیرعامل شرکت فناور «به‌رشد» با اشاره به طراحی و بومی‌سازی فناوری رسوب‌زدایی با شیوه الکترونیکی گفت: «این سیستم طراحی‌شده علاوه بر کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌تواند جایگزین «شور کردن عمدی آب» شود.» 

صفایی با اشاره به نحوه عملکرد این سیستم طراحی‌شده گفت: «این روش با ایجاد میدان انرژی نوسانی با استفاده از امواج رادیویی کم‌بسامد و با شکل امواج مربعی که فرکانس آن بین 1500 تا 120،000 بار در ثانیه است، مولکول‌های آب را به ارتعاش درمی‌آورد، ساختار بلوری و منظم کلسیم و منیزیم دچار تغییرات شده و  «کلسیت» به «آراگونیت» تبدیل می‌شود. آراگونیت گونه‌ای از کربنات کلسیم است که در محلول به حالت معلق باقی می‌ماند و به سطح لوله‌ها و مخازن نمی‌چسبد. بسامد و میدان‌های انرژی از لحاظ شکل و مقدار، باید دقیق و حساب‌شده باشند تا دستگاه باکارآیی مطلوب کار کند.»

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا