بخش جنین شناسی این مرکز جزو برترین های دنیاست

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر محمدحسین نصر به مناسبت سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اصفهان یکی از سه پژوهشکده موسسه رویان است که در حوزه های جنین شناسی، پروتئن نوترکیب، ژنتیک، سلول های بنیادین، آندرولوژی و نانوبیوتکنولوژی فعالیت دارد.

وی اضافه کرد: شبیه سازی بز شیری نژاد 'سانن' یکی از مهمترین فعالیت های این مرکز است که توانسته نیاز کشور بویژه استان های اصفهان و چهارمحال را برطرف کند.

وی یادآور شد: هر بز معمولی روزانه نیم کیلو شیر می دهد در حالی که بز سانن بین 2 تا 7 کیلوگرم شیردهی دارد و با توجه به اینکه قیمت شیر آن هر کیلو بین سه تا هفت هزار تومان است، تولید این نوع بز ارزش اقتصادی بالایی دارد.

نصر اظهار کرد: شیر این بز چربی کم و مواد معدنی بسیار خوبی دارد و پنیر تولید شده از آن نیز با قیمت بسیار بالا به فروش می رسد و در کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی مشتریان خوبی دارد.

وی اظهار کرد: در بخش سلول های بنیادین، یکی از نیازهای ما اتاق موسوم به 'کلین روم'(اتاق پاک) است که امیدواریم با وجود آن، تحقیقات خود را در مراحل مختلف در بخش های سلول های بنیادین قلب، چشم و دندان گسترش دهیم.
رییس پژوهشکده زیست فناوری موسسه رویان اصفهان به فعالیت بخش آندرولوژی این پژوهشکده نیز اشاره کرد و افزود: در این بخش تحقیقات گسترده ای بر روی اسپرم، فعالسازی تخمک، پایه گذاری چندین روش تولید اسپرم و تولید محیط کشت که قبلا از خارج وارد می شد، انجام شده است.
وی اظهار کرد: دستاوردهای این بخش در حوزه درمان نازایی و افزایش شانس باروری بویژه در بخش تست های نازایی و بررسی محیط های مختلف ناباروری، کاربردهای ویژه ای دارد و به همین دلیل ارتباط این مرکز با مراکز نازایی کشور، گسترده است.
نصر خاطرنشان کرد: در حوزه پروتئین های نوترکیب و سلولی و ملکولی نیز در پژوهشکده رویان اقدامات خوبی انجام شده است.
وی به فعالیت های بیوتکنولوژیک این پژوهشکده نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه دارویی مبتنی بر بیوتکنولوژی برای جلوگیری از اسهال دام تولید شده است که در درمان آن نیازی به آنتی بیوتیک نیست.
وی اظهار کرد: از سال 85تا 95 بیش از 180 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در این مرکز، فعالیت تحقیقاتی خود را دنبال می کرده اند که بیش از 80 درصد از آنها یا در بخش های بالاتر مشغول به تحصیل شده اند یا توانسته اند در بخش های آزمایشگاهی دولتی یا خصوصی دارای شغل مناسب شوند.
رییس پژوهشکده زیست فناوری موسسه رویان با اشاره به برگزاری کنفرانس های سالانه این مرکز گفت: سال گذشته همایش اخلاق پزشکی با همکاری حوزه علمیه اصفهان، دستگاه قضایی استان در پیوند با اهدای تخمک، اسپرم و جنین و مسائل مربوط به آن برگزار شد.

وی با اشاره به روش های جدید درمان ناباروری با اهدای تخمک، جنین و اسپرم تاکید کرد: این عرصه می تواند زمینه مناسبی برای همکاری بیشتر حوزه و دانشگاه باشد.

پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی دارای سه پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان، زیست شناسی و طب تولید مثل رویان و پژوهشکده زیست فناوری اصفهان است.

این پژوهشکده در زمینه تولید دام و محصولات مرتبط با زیست فناوری آن فعالیت دارد. پژوهشکده شامل گروه‌های پژوهشی مهندسی ژنتیک، زیست شناسی سلول جنسی و گروه زیست فناوری است.

16 مرداد، سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا