نخستین تصاویر تلسکوپ فوق نازک لاکهید مارتین منتشر شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، این تلسکوپ 90 درصد کمتر از تلسکوپ‌های معمولی وزن دارد اما تصاویری با همان وضوح ارائه می‌دهد.

"آشکارساز تصویربرداری مسطح تقسیم‌بندی شده برای شناسایی الکترونوری"(SPIDER) نویدی برای استفاده از حسگرهای نوری مسطح برای پهپادها و کارکردهای دیگر است.

این سامانه در اصل توسط شرکای تحقیقاتی لاکهید مارتین در دانشگاه کالیفرنیا در دیویس و به "سفارش سازمان تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا"(دارپا) ساخته شده اما "مرکز فناوری پیشرفته" (PIC) لاکهید مارتین به طور مستقل آن را توسعه و پیشرفت داده است.

آرایه‌ عدسی‌های تلسکوپ جدید

بر خلاف تلسکوپ‌های معمولی که به چندین آینه یا عدسی متکی هستند، سامانه "اسپایدر"، آرایه‌ نازکی از عدسی‌های ریز شبیه عدسی‌های چشم حشرات را جایگزین لنزهای معمولی کرده است. هر یک از این عدسی‌های ریز، نور را بر روی یک "مدار یکپارچه فوتونیک" (PIC) سیلیکون-تراشه می‌تابانند و در واقع تلسکوپ ابداعی به نوعی مجهز به مجموعه‌ای غنی از دوربین‌های دیجیتال است.

این تصاویر با استفاده از قاعده طیف‌سنجی با یکدیگر ترکیب می‌شوند و در اینجا امواج نوری این تصاویر با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند و پردازنده تلسکوپ، با تحلیل کردن دامنه و فاز الگوهای تداخل، تصویر جدیدی با وضوح بسیار بالاتر تولید می‌کند.

اینفوگرافی از نحوه عملکرد تلسکوپ جدید

لاکهید مارتین برای تولید این تلسکوپ، از آرایه‌ای از 30 عدسی استفاده کرد که عرض هر یک از آن‌ها کمتر از یک میلی‌متر است. این عدسی‌ها بر روی یک سیستم نوری نصب شدند تا هنگام شکار تصاویر دو هدف آزمایشی با کمک یک آینه 1.2 متری، یک فاصله 450 کیلومتری را شبیه‌سازی کنند.

لاکهید مارتین مدعی است این تلسکوپ به اندازه تلسکوپ‌های معمولی کارآمد است اما اندازه و وزن آن‌ها را ندارد. علاوه بر این، می‌توان از آن در هواپیماها، پهپادها و خودروها استفاده کرد.

جزئیات این فناوری در "کنفرانس لیزرها  و الکترواپتیک‌ حاشیه اقیانوس آرام" در سنگاپور ارائه شد.

تصاویر آزمایشی