جهاد دانشگاهي در ماهيت و مأموريت، مصداق اقتصاد مقاومتي است

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومي جهاد دانشگاهي چهارمحال و بختياري، وحيد خليلي اردلي با تاکيد بر اينکه فعاليت و خدمت در جهاد دانشگاهي، برنامه‌محور، مسئله‌شناسانه و نوآورانه است اظهار کرد: از مهمترين ويژگي‌هاي فعاليت‌هاي اين نهاد انقلابي و دانشگاهي حرکت فرهنگ‌محور براساس برنامه‌هاي تدوين‌شده است. جهاد دانشگاهي در همه حوزه‌هاي فرهنگي، آموزشي، پژوهش و فناوري و اشتغال و تجاري‌سازي، هميشه سعي کرده تا دردشناسي و درمانگري را همزمان درنظر داشته باشد و هرجا مشکلي برزمين مانده در جهت رفع آن به صورت علمي و اثرگذار تلاش کند.
وي گفت: جهاد دانشگاهي با کارنامه درخشان سي و هفت ساله در عرصه‌هاي مختلف علمي، نظير فني و مهندسي، پزشکي و سلامت، کشاورزي، محيط زيست، علوم انساني، هنر و… و با وجود صدها مرکز تحقيقات کاربردي و آموزشي يکي از نهادهاي پيشتاز و قابل اعتماد در توسعۀ علم و فناوري و تحقق اقتصاد دانش‌بنيان است.
خليلي اردلي افزود: جهاد دانشگاهي در ماهيت و مأموريت، مصداق اقتصاد مقاومتي است.  به همين دليل هرچه به جهاد دانشگاهي توجه بيشتر بشود و از حمايت بيشتر برخوردارباشد، اثرات مثبت آن در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي کاربردي‌تر خواهد بود.
وي گفت: تقويت نظام نوآوري، حرکت دانش‌بنيان در مسير توسعه و به‌روزآوري نگرش‌ها و روش‌ها در عرصه‌هاي مربوط به کار، اشتغال و توليد با تقويت و ترويج آموزش‌هاي تخصصي کوتاه‌مدت امکان پذيراست. درحقيقت آموزش‌هاي کوتاه‌مدت، حلقۀ پويا و اصلي ارتباط با بازارکار و نياز جامعه است. توسعۀ بدون آموزش ممکن نيست؛ ولي آنچه بايد به آن توجه جدي بشود اين است که آموزش‌هاي کوتاه‌مدت حلقۀ تکميلي آموزش‌هاي پايه در آموزش و پرورش و دانشگاه‌هاست و نبايد به آن نگاه تشريفاتي و مدرک گرايانه بشود. طبيعتاً جهاد دانشگاهي با بيش از سه دهه تجربه موفق ملي و بين المللي در آموزش‌هاي کوتاه‌مدت، بنياني عظيم و اثرگذار در اين حوزه است.
خليلي اردلي افزود: نهادي مثل جهاد دانشگاهي که بنيان و هويت و آن آن  فرهنگي، تحقيقاتي و آموزشي کاربردي است و مأموريت آن حرکت تقاضامحور و مسئله‌شناسانه است، هم خود مي‌تواند به طور مستقيم در تقويت زيرساخت‌هاي علمي، فرهنگي و زيربنايي اثرگذار باشد هم مي تواند دراين زمينه الگوساز باشد.
وي گفت : براي استفاده بهينه از توانمندي هاي اين نهاد انقلابي بهتر است که با توجه تجارب ارزشمند موجود، ظرفيت‌هاي مختلف فرهنگي، تحقيقاتي و آموزشي جهاد دانشگاهي و امکان استفاده از حضور نخبگان و دانش‌آموختگان در مشارکت در اجراي طرح‌ها و همکاري‌هاي مشترک اجرايي در پروژه‌ها، در سطح کشور و استان‌ها مأموريت‌هايي مبتني بر نقشۀ راه يا اسناد  توسعه‌يافتگي ملي يا استاني به اين نهاد انقلابي و دانشگاهي واگذار شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا