نور مصنوعی عامل اختلال گرده افشانی گل ها

پژوهش های دانشمندان نشان می دهد وجود نورهای مصنوعی در محیط موجب کاهش 62 درصدی گرده افشانی گل و گیاهان شده و این موضوع تاثیر به سزائی در تولید میوه دارد. مطالعات فوق حاکی از آن است که میزان گرده افشانی گل ها و گیاهان وحشی در سراسر جهان به شدت کاهش پیدا کرده  است که این موضوع به هیچ عنوان خبر خوبی محسوب نمی شود.

به اعتقاد دانشمندان، وجود نورهای مصنوعی در ساعات شبانه سبب اختلال در عملکرد حشراتی می شود که در طول شب ها به فعالیت ادامه داده و نقش مهمی در گرده افشانی گیاهان دارند. در حقیقت این حشرات در مواجهه با نور های مصنوعی در ساعات شبانه به جای انجام فعالیت عادی خود که منجر به گرده افشانی می شود، جذب منابع نور شده و به دور آن می چرخند.

به طور عادی میوه ها محصول تکامل شکوفه ها هستند اما تمامی شکوفه ها شانس تبدیل شدن به میوه را نداشته و عوامل مختلفی در تبدیل شدن شکوفه به میوه دخیل هستند که یکی از مهمترین آن ها گرده افشانی ناشی از فعالیت حشرات است. علاوه بر بحث نورهای مصنوعی، گونه های مختلف حشرات به دلیل عوامل مختلفی از جمله فعالیت های بشر، سموم آفت کش، محدود شدن زیستگاه ها، وجود گونه های مهاجم و … در معرض خطر قرار داشته و تهدید می شوند.

دکتر اوا نوپ (Eva Knop) از پژوهشگران دانشگاه برن در سوئیس که سرپرستی مطالعات فوق را بر عهده دارشت، اعلام کرد: «مطالعات ما نشان می دهد که گیاهان به طور مساوی در طول روز و شب قادر به گرده افشانی هستند. در طول شب عموما عوامل مختلفی مانند عطر گیاهان سبب جذب حشرات می شود اما در این میان عوامل متعدد دیگری نیز از قبیل نورهای مصنوعی می تواند در عملکرد حشرات و گرده افشانی گیاهان به کمک آن ها اختلال ایجاد کند.»

بیشتر مردم با فعالیت حشراتی مانند پروانه ها در طول روز آشنا بوده و به نقش مهم آن ها در گرده افشانی آگاهی دارند اما از سوی دیگر با فرا رسیدن شب، گروه دیگری از حشرات این وظیفه را بر عهده دارند.

دکتر نوپ در این رابطه اعلام کرد: «بر اساس مطالعات ما، بیدها و حشرات خانواده Lepidoptera  بیشترین نقش را گرده افشانی گیاهان در طول شب بر عهده داشته و سوسک ها و ساس ها در رده های بعدی قرار دارند.»

در این میان وجود نورهای مصنوعی شبانه از قبیل نور چراغ های خیابان و … سبب اختلال در عملکرد حشرات شده و از سوی دیگر بر اساس آمارهای موجود، در هر سال 6 درصد بر میزان این نورهای شبانه در سراسر جهان افزوده می شود.

فاطمه کردی