ایجاد ظرفیت اجرای پروژه های ملی دانشجویی در واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی

به گزارش سیناپرس،وی درادامه افزود:همچبنبن با توجه به این موضوع تلاش کردیم رویدادها و برنامه های ملی مرتبط با سازمان را در واحدهای استانی با مشارکت خودشان اجرا نماییم.

مهدی کاظمی خالدی رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی اظهار کرد:  برای رشد متوازن واحد ها در حوزه های مختلف آموزش و توانمندی های دانشجویان ، فعالیت های اجتماعی، ترویج کارآفرینی و نوآوری، صنایع خلاق  فرهنگی، و حوزه تشکیلات و شبکه سازی شاخص هایی تعریف شده است.

وی افزود: در حوزه آموزش، محور فرهنگ گفت و گو است که در مسابقات مناظره بسط پیدا کرده و در حوزه اجتماعی در حال حاضر فعالیت های محیط زیستی در اولویت قرار گرفته که در این راستا باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی راه اندازی شده است؛ در حوزه کارآفرینی نیز بحث رویدادهای کارآفرینانه صنایع فرهنگی(اکسیر) طراحی گردیده و سعی شده در واحدها اجرا شود.
کاظمی با اشاره به این که در حوزه تشکیلات تکمیل ساختار شعب را در دست اقدام داریم و تا کنون 31 شعبه تاسیس شده است، گفت: همچنین موافقت اصول کانون ها را به نتیجه رسانده ایم که براین اساس 83 کانون راه اندازی شده و سامانه عضوگیری این سازمان نیز از ابتدای سال تحصیلی راه اندازی می گردد.
رییس سازمان دانشجویان افزود: در حوزه منابع درآمدی جدا از حوزه تشکیلات در بقیه حوزه ها با یک یا دو مجموعه که راهبر هستند سعی کردیم در ارتباط باشیم، همچنین بیشتر از اینکه به جذب درآمد بپردازیم سعی کردیم هزینه های فعالیت ها را در واحدها کاهش دهیم.
وی در ادامه با تأکید بر این که در حوزه دولتی سعی کردیم مجموعه‌های را که به راهبری حوزه‌ها مرتبط هستند درگیر کار کنیم، گفت:در حوزه محیط زیست، سازمان حفظ محیط زیست و وزارت علوم، وزارت بهداشت، هلال احمر ، علمی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و سازمان جنگل ها و مراتع همکاری می کنند و در آینده هم قرار است وزارت نیرو و جهاد کشاورزی به این حوزه اضافه گردند.
کاظمی یادآور شد: در بخش مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت ارشاد اسلامی، صدا و سیما، شورای فرهنگ عمومی کشور، پژوهشگاه انسانی وزارت علوم با سازمان همراه شدند.
رییس سازمان دانشجویان گفت: در حوزه کارآفرینی ستاد توسعه فناوری‌آوری و هویت ساز ریاست جمهوری براساس حوزه تخصصی  مجموعه‌های مرتبط به جریان اضافه می شوند، اما در حوزه بخش های خصوصی با توجه به رویکرد تدریجی و فرهنگ‌سازی و نقش ستادی برای فعالیت های واحدها، موفقیت‌های کمتری حاصل شده است که انتظار داریم با گسترش فعالیت های تشکیلات جدی‌تر از این حوزه وارد شویم.
وی در رابطه با برنامه های سازمان برای توانمندسازی جوانان برای اشتغال و شناسایی فرصت ها گفت: در این حوزه از سویی برنامه‌های آشنایی دانشجویان با عرصه کارآفرینی- اشتغال و صنعت و از سویی دیگر استفاده از ظرفیت موجود در واحدها؛ مثل هفته نمایش فیلم صنعتی و تبدیل جشنواره هنرهای تخصصی و فرهنگی به رویدادهای دارای فضای کسب‌وکار و نوآوری را داریم. 
کاظمی بیان کرد: همچنین رویداد اکسیر در سال‌جاری در هشت استان جهت راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا و مرتبط با صنایع فرهنگی و آشنایی دانشجویان با این حوزه در حال برنامه‌ریزی و اجرا است. در حوزه نوآوری نیز برای کمک به رفع مشکلات اجتماعی هم مسابقه نوآوری اجتماعی را طراحی و اجرا می کنیم.
وی افزود: سیاست ما در سازمان به عنوان ستاد هماهنگی فعالیت های دانشجویی جهاددانشگاهی در سراسر کشور ایجاد ظرفیت برای اجرای پروژه های ملی در این حوزه در واحدهای جهاد می باشد؛ به همین دلیل سعی کردیم رویدادها و برنامه های ملی مرتبط با سازمان را در واحدهای استانی با مشارکت خودشان اجرا نماییم. اما مشکل اصلی در این عرصه در امد ساز بودن ستاد و صف در واحد که باعث شده در هزینه کرد و اجرای فعالیت ها در بسیاری از موارد مشکل ایجاد گردد. این مسأله مانعی برسر پروژه های مشترک بین ستاد و سازمان و واحدها بوده است، اما باتوجه به اهمیت انتقال تجربیات و ایجاد ظرفیت های جدید  در واحدها و استان ها سیاست ما بهره برداری مناسب از فضای فعالیت مشترک توسط واحدها می باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا