آخرین خورشیدگرفتگی در زمین 600 میلیون سال دیگر

خورشیدگرفتگی کاملی که در هفته های آینده آمریکا را تیتر رسانه های علمی دنیا خواهد کرد از ارگان تا کارولینای جنوبی یعنی مسافتی درحدود 113 کیلومتر را دربرمی گیرد. خورشید گرفتگی کامل زمانی روی می دهد که ماه میان زمین و خورشید قرار گرفته و سایه آن بر روی زمین می افتد.

ریچارد وندارک از دانشمندان علوم و فناوریهای مرتبط با ماه در مرکز پرتابهای فضایی گادارد ناسا در مریلند طی بیانیه ای گفت: خورشیدگرفتگی کامل رویداد مهمی است که توسط سه بازیگر یعنی ماه، زمین و خورشید به وقوع می پیوندد و این زمانی است که ماه و خورشید در آسمان ما در یک همترازی دیدنی قرار می گیرند.

خورشیدگرفتگی کامل به این دلیل روی می دهد که ماه و خورشید در آسمان زمین به یک اندازه به نظر می رسند حال آنکه خورشید تقریبا 400 بار عریض تر از ماه است اما ماه 400 بار نسبت به خورشید به زمین نزدیک تر است. البته تحقیقات نشان می دهد ماه در هر سال 4 سانتیمتر از زمین دورتر می شود. در نتیجه می توان متصور شد که خورشیدگرفتگی های کامل در آینده ای بسیار دور روی خواهد داد زیرا ماه در آسمان زمین برای آنکه بتواند خورشید را به طور کامل بپوشاند کوچک خواهد بود.

به گفته وندارک، هر چه زمان می گذرد دفعات خورشیدگرفتگی کامل کمتر می شود تا جایی که تخمین زده می شود 600 میلیون سال دیگر زمین آخرین خورشیدگرفتگی کامل خود را تجربه خواهد کرد.

در حال حاضر به طور متوسط هر 18 ماه یکبار در نقطه ای از زمین خورشید گرفتگی کامل روی می دهد با این حال مشاهده این پدیده حیرت انگیز نجومی کار بسیار دشوار و نادری است زیرا سایه داخلی ماه نسبتا کوچک بوده و نمی تواند تمامی سطح خورشید را بپوشاند.

مترجم : مهدی پیرگزی

منبع: livescience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا