بانک اطلاعات گردوغبار تاسیس می‌شود

به گزارش سیناپرس و به نقل از روابط‌عمومی مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی، دکتر «رضا شهبازی» مدیر طرح ملی گردوغبار سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد که این طرح ملی، شناسایی کانون‌های فعال و بحرانی گردوغبار را به‌همراه تعیین ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و سایر آلاینده‌ها بر عهده دارد.

او افزود که با کمک تیم کارشناسی مجرب و پشتوانه‌های آزمایشگاهی این مرکز، می‌توانیم تمام این موارد به علاوۀ منشأ داخلی و خارجی این پدیده را بررسی و رصد کنیم.

دکتر شهبازی گفت: «تاکنون نمونه‌برداری در سطح بسیار گسترده‌ای از استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی (محدوده دریاچه ارومیه)، تهران، قزوین، البرز، سمنان، مرکزی، قم، اصفهان و خراسان جنوبی پایان یافته است. همچنین با همکاری سایر مراکز استانی سازمان، نمونه‌برداری از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، ایلام، هرمزگان، بوشهر و فارس در حال انجام است که با پایان آن‌ها، بانک اطلاعاتی خوبی از ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاک و یا رسوبات سطحی در این پهنه‌ها به دست خواهیم آورد و تکلیف ما با سطح زمین در پایان سال 96 روشن خواهد شد.»

معاون مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی به اطلس ملی گردوغبار که پیش از این انتشار یافته اشاره کرد و گفت: «با تحقیقات انجام‌گرفته و پیشرفت‌های اخیر، ویرایش دوم این اطلس ملی را در سال 96 در دستور کار داریم.»

دکتر شهبازی در ادامه توضیحات خود، افزود: «در تهیه نقشه‌ها، تلفیق مجموعه‌ای از اطلاعات رسوب‌شناسی، ژئومورفولوژی، هواشناسی، خاک‌شناسی، پوشش سطح زمین و … با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و پردازش‌های سنجش از دور، به عنوان مبنای کار قرار گرفت و سپس با پیمایش‌های میدانی در سطح کشور و نمونه‌برداری، این اطلاعات صحت سنجی، تدقیق و به‌روزرسانی شدند.»

مدیر طرح ملی گردوغبار سازمان زمین‌شناسی همچنین از تعاملات بین‌المللی با منطقه یاد کرد و گفت: «مدیریت منابع آب در منطقه و بحث آب‌های مشترک، دیپلماسی آب و دیپلماسی زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت هستند و در دستور کار قرار دارند.»

او از ویژگی‌های طبیعی و مؤلفه‌های اقتصادی و اجتماعی، به‌عنوان معیارهای اصلی تعیین اولویت در برنامه مهار پدیده گردوغبار نام برد و گفت: «مساحت کانون‌های فعال، تعداد رخدادها و روزهای همراه با گردوغبار، ویژگی‌های فیزیکی و آلایندگی کانون‌ها، حس نارضایتی، گرایش به مهاجرت، کاهش میزان سرمایه‌گذاری، سرانه خسارت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعت حمل و نقل، ارتباطات، کشاورزی، انرژی و… از جمله مؤلفه‌های مهم قابل بررسی هستند.»

دکتر شهبازی همچنین از مواردی چون مدیریت یکپارچه منابع آب، آمایش سرزمین، جمعیت و معیشت، احیاء اراضی، فناوری‌های جدید (بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی)، به‌کارگیری توانمندی جوامع محلی، اتکا بر ظرفیت‌های محلی، همکاری بین دستگاهی و دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی به‌عنوان راهکارهای مقابله با گردوغبار یاد کرد.

در پایان، مدیر طرح ملی گردوغبار سازمان زمین‌شناسی با اشاره به این موضوع که وقوع و تشدید پدیده گردوغبار دلایل جغرافیایی، اقلیمی، سیاسی و مدیریتی دارد، گفت: «موقعیت جغرافیایی در کمربند مناطق خشک دنیا، خشکسالی‌های شدید و مداوم به لحاظ جغرافیایی و بی‌ثباتی در منطقه، فقدان دیپلماسی منطقه‌ای آب، فقدان دیپلماسی منطقه‌ای زیست‌محیطی و عدم تعهد کشورها به لحاظ سیاسی، بسیار حائز اهمیت است.»

غزال غضنفری