تصویر احتمالی از نخستین گل جهان

امروزه تنوع باورنکردنی از گل ها – از گل های کوچک چند میلیمتری تا گل جسد (corpse flower) – وجود دارند؛ اما تصور اینکه جد تمامی این گلها تنها یک گونه خاص است، بسیار دشوار است.

فسیل ها، سریعترین راه برای بررسی زندگی ارگانیسم های باستانی هستند، اما بررسی گل های اولیه نسبتا دشوار است: نخستین نمونه گل های حفظ شده مربوط به 130 میلیون سال قبل هستند که این زمان حداقل 10 میلیون سال پس از زمانی است که به باور محققان، جد گل های اولیه وجود داشتند.

اما راه دیگری برای بررسی گونه های باستانی وجود دارد: با بررسی دقیق اشکال نسل های مدرن و ترسیم تاریخچه تکاملی این اشکال، می توان شجره نامه آنها ردیابی کرد.

تیمی از محققان در پروژه eFLOWER اقدام به جمع آوری نتایج ده ها مقاله علمی برای ایجاد بزرگترین پایگاه داده از ساختارهای گل های مدرن کردند. آنالیزهای صورت گرفته شامل بیش از 13 هزار داده از جمله، دست نوشته علمی مربوط به سال 1783 توسط زیست شناسی تکاملی معروف، ژان باپتست لامارک بود.

این داده ها با شجره نامه مبتنی بر DNA و اطلاعاتی در مورد پیکره بندی تکامل گل ها در طول زمان با استفاده از فسیل ها، ترکیب شدند تا ساختار و اشکال گل های اولیه بدست بیاید.

اگرچه گل اجدادی بازسازی شده توسط محققان، به طور اساسی متفاوت از بسیاری از گل های مدرن نیست، با این حال ترکیبی از ویژگی های موجود در گل های امروزی نیست. جد احتمالی گل های امروزی احتمالا دارای بخش های نر و ماده، ترکیب و تعداد نسبتا مشابه گلبرگ ها و سایر اندام بوده است.

این گیاه متعلق به 140 میلیون سال قبل، ظاهری شبیه نیلوفر آبی امروزی داشته است. با این حال محققان تأکید می کنند که هیچکدام از گل های امروزی از لحاظ شکل، به طور کامل با جد گل ها مطابقت ندارند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.

منبع: sciencemag