بیت کوین؛دیجیتال پولی برای توسعه کسب و کار

به گزارش ایرنا، از نظر کاربران بیت کوین (پول مجازی) بسیار شبیه پول نقد اینترنتی محسوب می شود و برای کنترل تولید و تراکنشهای روی آن، بجای یک مرجع مرکزی، از رمزنگاری استفاده شده است. 

کارشناسان فضای مجازی می گویند: هیچکس مالک شبکه بیت کوین نیست، درست همانطور که هیچ فردی صاحب فناوری که در ورای ایمیل است، نیست و به نوعی کاربران بیت کوین در سراسر جهان که آنرا کنترل می کنند. 

شایان اسکندری مدیر عامل استارت آپ هفت نفره در این زمینه با نام 'بیت اکسس' در کاناداست. وی روز گذشته با حضور در یک وبینار آزاد در کافه آی.تی تهران به بیان تجربه های خود در این زمینه برای کاربران ایرانی پرداخت.

***بیت کوین چگونه کار می کند؟

اسکندری اظهار داشت: از دید کاربر، بیت کوین چیزی بیش از یک برنامه کاربردی (App) روی گوشی تلفن همراه و یا یک برنامه کامپیوتری که یک کیف پول بیت کوینی شخصی برایش تهیه کرده نیست که این دو به کاربر اجازه می دهد تا با آن به ارسال یا دریافت بیت کوین ها بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: هرروز بر تعداد کسب و کارها و افرادی که از بیت کوین استفاده می کنند، افزوده می شود. این کسب و کارها ممکن است کسب وکارهایی بصورت رو در رو با مشتری مانند رستورانها ، آپارتمانها، دفاتر حقوقی و یا سرویس های برخط باشند.

مدیرعامل استارت آپ 'بیت اکسس' تجربه خود را ارایه 'بیت کوین' (پول مجازی) در یک رستوران در شرق کانادا عنوان کرد و گفت: همچنین در ایران نیز فعالیتی در این زمینه انجام دادیم به طوری که در مراحل طراحی یک بازی ایرانی، با استفاده از پول مجازی برای هدیه دادن به کاربران هستیم.

***آیا روش خرج کردن بیت کوین مشخص است؟

مدیر استارت آپ 'بیت اکسس' در این مورد گفت: در حال حاضر پیگیری زیادی درباره نحوه خرج کردن پول مجازی وجود ندارد اما قوانین ضد پولشویی در این زمینه در حال پیگیری است. بر اساس این قوانین (که در آینده اجرایی می شود) با ورود پول به چرخه پول مجازی تا 2 تراکنش آتی، این پول قابل دنبال کردن است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این امکان وجود دارد تعداد زیادی تراکنش بدون داشتن هویت فعال باشد، گفت: این موضوع هنوز آنقدر پیگیری نمی شود اما در آینده نزدیک روش هایی در این زمینه ارایه خواهد شد که برای مبالغ بیش از سه هزار دلار است.

***بیت کوین، راه حلی برای بانکداری در مناطق محروم

وی با بیان اینکه یکی از مناطق پیشنهادی برای استفاده از بیت کوین مناطق محروم مانند آفریقا است گفت: بانکداری هنوز برخی مناطق دنیا مانند هند و آفریقا هنوز ورود پیدا نکرده است چرا که مجموع پول های مردم در آنجا بسیار کم است و افتتاح شعبه بانک توجیه اقتصادی ندارد؛ اما استفاده از دستگاه خودپرداز (ATM) بیت کوین می تواند راهگشا باشد.

اسکندری توضیح داد: برای مثال با قرار دادن یک دستگاه خودپرداز بیت کوین (ATM BITCOIN) در یک منطقه محروم و دیگری در هر نقطه از جهان، فردی با گذاشتن مبلغ پول مورد نظر در یکی از دستگاه های خودپرداز و وارد کردن شماره تلفن شخص مورد نظر می تواند پول را انتقال دهد. کد پرداخت به تلفن همراه شخص آمده و وی می تواند با مراجعه به نزدیک ترین دستگاه خودپرداز بیت کوین مبلغ مورد نظر را دریافت کند.

وی همچنین اظهار داشت: روش دیگر ارایه اعتبار موبایلی است که در آفریقای جنوبی مرسوم است. برای مثال در ازای خرید یک کالا می توان اعتبار تلفن همراه ارایه کرد که به این روش ارز مجازی نیز گفته می شود. 

***بیت کوین های درحال حرکت را نیز دریابید

اسکندری از ایده شکل گیری بیت کوین های درحال حرکت نیز در جهان سخن گفت.

وی اظهار داشت: برنامه های کاربردی برای این کار ایجاد شده است که با دریافت یک تایید از کاربر، تلفن همراه او به یک دستگاه خودپرداز بیت کوین وبه نوعی پورتال انتقال پول تبدیل می شود که از این طریق می تواند تراکنش ها را به راحتی انجام دهد.

وی در پایان تاکید کرد: 70 درصد فناوری به کار رفته در بیت کوین در ظرفیت هایی غیر از تراکنش های مالی استفاده می شود که از آن جمله می توان به فناوری امنیتی و بهره برداری از سرورهای غیرمتمرکز اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا