راه اندازی بانک جنینی ازنژادهای ممتازگاوهای شیری و گوشتی در کشور

به گزارش سیناپرس، دکتر ابوالفضل شیرازی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تولید جنین گاو نژاد جرسی با جنسیت دلخواه اولین نمونه این بانک است و فعالیت برای تولید جنین سایر نژادها در قالب این بانک ادامه دارد.

وی اظهار کرد: تولید جنین های گوساله با خصوصیات ژنتیکی ممتاز با استفاده از تلفیق سه فناوری 'انتخاب ژنومیک'، 'استحصال تخمک از دام زنده با استفاده از سونوگراف (Ovum pick up)' و 'تولید آزمایشگاهی جنین' در مزرعه تحقیقاتی این پژوهشگاه در حال انجام است.
مدیر گروه جنین شناسی و آندورولوژی پژوهشگاه ابن سینا گفت: اولین گوساله نژاد جرسی با این فناوری تا سه یا چهار ماه دیگر متولد خواهد شد.
وی به ویژگی های این گوساله ها اشاره کرد و گفت: قابلیت ماندگاری بیشتر این حیوانات در گله و برخورداری از سیستم ایمنی مقاوم تر در برابر شرایط استرس زای محیطی و بیماری زا و سایر خصوصیات تولیدی و تولید مثلی، از جمله ویژگی های ممتاز این حیوان است.
شیرازی تسریع در روند اصلاح نژاد در گاو را از مهترین اهداف این طرح اعلام کرد و گفت: در خصوص نژادهای شیری، افزایش کمی و کیفی تولید شیر و مقاومت بیشتر نسبت به استرس های محیطی، از ویژگی های این حیوان است.
وی بیان کرد: در نژادهای گوشتی نیز، استفاده از این فناوری ها تأثیر چشمگیری نیز در روند اصلاح نژاد داشته از جمله آن تسریع در روند رشد حیوانات و رسیدن به وزن کشتار با صرف هزینه کمتر و ایجاد گله های خالص از نژادهای گوشتی سازگار با شرایط آب و هوایی کشور است که این اقدامات صرفه جویی ارزی را از طریق کاهش واردات گوشت منجمد به دنبال خواهد داشت.
شیرازی در خصوص توجه و اهمیت این فناوری ها و تأثیر شگرف آن در ارتقای صنعت دامپروری، به فعالیت های مرتبط برخی از کشورهای پیشگام در این زمینه از قبیل بزریل، آمریکا، کانادا و برخی از کشورهای اروپایی و ژاپن اشاره کرد.
وی توجه به این موضوع مهم و استمرار در کاربرد فناوری های موثر و به روز در صنعت دامپروری را بسیار حیاتی و نقش آن را در خودکفایی کشور در زمینه فرآورده های دامی، ضروری دانست.
شیرازی ادامه داد: تولید هدفمند جنین های تعیین جنسیت شده از گاوهای با خصوصیات ژنتیکی ممتاز، یکی از اهداف اصلی پژوهشگاه ابن سینا بوده که در طی چند سال آینده تحولی شگرف در روند اصلاح نژاد در کشور را به دنبال خواهد داشت.
شیرازی ادامه داد: استفاده از روش های نوین تولیدمثلی از حدود 17 سال پیش آغاز شده و از 8 سال پیش در پژوهشگاه ابن سینا به شکل جدی دنبال شده است. در طی 8 سال اخیر، ارتقای روش های تولید جنین در شرایط آزمایشگاهی و تثبیت تکنیک استحصال تخمک از دام زنده با استفاده از سونوگراف (Ovum pick up) و توجه به استفاده کاربردی از دانسته های تئوریک و تجربی، زمینه ساز این فعالیت های تأثیر گذار، بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا