انیمیشن ناسا از افزایش متوسط دمای جهانی از قرن 19 به بعد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، این انیمیشن‌ها در واقع توسط "گاوین اشمیت" (Gavin Schmidt)، مدیر موسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا، تهیه شده و چگونگی افزایش قابل توجه متوسط دمای جهانی را طی گذر زمان نمایش می‌دهند.

این انیمیشن‌ها همچنین نشان می‌دهند دمای جهانی با گذشت زمان، وخیم‌تر و در عین حال غیرقابل پیش‌بینی‌تر شده است. نمودار رنگی فرکانس دماهای روزانه را در طول هر ماه سال از قرن نوزدهم به بعد نشان می‌دهد.

مطابق نمودار اول، از سال 1881 تا 1910، میانگین دمای جهانی حدود پنج درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از حال حاضر بود. با این حال، در بازه زمانی بین دهه‌ 1930 و 1960، این دما حدود 0.5 درجه سانتی‌گراد افزایش یافت. از سال 1986 تا امروز، دمای جهانی حدود 1.5 درجه سانتیگراد گرمتر از دمای متوسط قرن نوزدهم بوده است.

فراز و نشیب‌های این گراف، نشان‌دهنده فرکانس دماهای هر ماه است و قله‌های مرتفع‌تر نشان‌دهنده فرکانس بالاتر دما هستند. حرکت این فرکانس‌ها به سمت راست با گذر زمان، نشان دهنده افزایش دمای جهانی است.

در نمودار دوم، اشمیت نشان می‌دهد چگونه دماهای فصلی از قرن نوزدهم به بعد افزایش یافته‌اند. این نمودار نشان می‌دهد چگونه پاییز و زمستان با گذر زمان گرم‌تر می‌شوند. از سال 1881 تا به امروز، متوسط دمای ماهیانه جهانی تا یک درجه سانتی‌گراد یا حتی بیشتر افزایش یافته و برخی از گرم‌ترین ماه‌های زمستان طی دو سال گذشته بوده‌اند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا