راکت تحقیقاتی شرکت خصوصی ژاپنی به فضا نرسید

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، این پرتاب شامگاه روز گذشته (یکشنبه) از مرکز فضایی «تایکی» در استان «هوکایدو» صورت گرفت. کارشناسان ژاپنی می‌گویند، ارتباط این موشک قبل از آنکه به ارتفاع موردنظر برسد با مرکز کنترل فضایی قطع شد.
این راکت 10 متری که «مو مو» نام دارد، با سوخت اتانول کار می‌کند و شرکت خصوصی اینتلستار مراحل ساخت آن را بر عهده داشته است.
بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بود این موشک به ارتفاع موردنظر که بیش از 100 کیلومتر بوده فرستاده شود که در انجام این مأموریت ناکام ماند.

متخصصان هوافضای ژاپن پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است موشک «مو مو» در هشت کیلومتری محل پرتاب به داخل اقیانوس آرام سقوط کرده باشد.

راکت تحقیقاتی کوچک شرکت ژاپنی برای انجام پرتاب‌های تجاری ارزان توسعه داده‌شده است و طبق اعلام شرکت اینتلستار در آینده خواهد توانست یک محموله ۲۰ کیلوگرمی را به ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری بفرستد و پس از انجام آزمایش‌های جاذبه صفر آن را به زمین بازگرداند.

ژاپن اواخر دی‌ماه سال گذشته نیز در پرتاب کوچک‌ترین راکت جهان که قرار بود یک ماهواره را در مدار زمین قرار دهد، ناکام ماند و این مینی راکت پس از چند بار تعویق در پرتاب به علت مشکل ارتباطی در اقیانوس آرام و در نزدیکی سواحل اوچینورا سقوط کرد.
آژانس فضایی ژاپن امیدوار است باهدف ارائه مفهوم پرتاب‌های نسبتاً ارزان و راه‌اندازی مینی راکت جدیدش بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری برای گسترش این ماهواره‌ها تشویق کند.

شکست اخیر ژاپنی‌ها در حالی اتفاق افتاد که چندی پیش یک شرکت آلاسکایی که اداره‌کننده یک پایگاه پرتاب تحت عنوان "Pacific Spaceport"  در جزیره کودیاک " Kodiak" آلاسکا است، مذاکراتی را با شرکت اینتلستار جهت همکاری‌های اقتصادی مشترک صورت داده بود. این دو شرکت به دنبال آن هستند با تعریف مدل‌های مالی جدیدی که مشتریان بین‌المللی را نیز شامل می‌شود جذابیت بیشتری را برای جذب بازار پرتاب‌های کوچک به‌سوی خود فراهم کنند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا