منحصربفردترین تلکسوپ از جزایر قناری تا هند در رصدخانه ملی ایران

دکتر رضا منصوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سینا، از برآورد دقیق اعتبار مورد نیاز برای ساخت و بهره برداری کامل از رصدخانه ملی ایران خبرداد و گفت : برآورد ما در اسفندماه 1392 نشان می دهد که برای اتمام پروژه به 93 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این برآورد به معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور داده شده است.

وی با بیان اینکه از اسفندماه 1392 تاکنون هیچ اعتباری به رصدخانه ملی ایران اختصاص نیافته است، تصریح کرد: از حدود 8 سال گذشته تا اسفند ماه سال 1392 ، تنها 19 میلیارد تومان اعتبار برای رصدخانه ملی ایران هزینه شده است که این اعتبار برای فعالیت های عمرانی بروی قله ، تربیت نیرو، تشکیل تیم مهندسی، خرید آینه اولیه به ارزش 4 میلیون یورو و طراحی مفهومی و مشاوران خارجی هزینه شده است.

وی با اشاره به اختصاص 4 میلیارد تومان در ردیف بودجه رصدخانه ملی ایران در قانون بودجه سال 1394  گفت: در لایحه بودجه سال جاری هم همین مقدار برای رصدخانه ملی ایران در نظر گرفته شده بود که خوشبختانه در مجلس کاهش نیافت و مصوب شد.

انتظار منجمان دینا برای راه اندازی رصدخانه ملی ایران

وی در خصوص تاثیر راه اندازی رصدخانه ملی ایران در سطح بین المللی و ملی گفت: هیچ تلسکوپی در این اندازه، ابعاد و با این کیفیت از جزایر قناری تا هندوستان وجود ندارد، از این رو تمام منجمان دنیا منتظرند که این تلسکوپ هر چه سریعتر راه اندازی شود. از این نظر هم در جریان راه اندازی رصدخانه ملی ایران هستند و هم تاکنون ما را کمک کرده اند.

از سوی دیگر با آغاز به کار طرح رصدخانه در کشور، انواع و اقسام دانش فنی به ایران وارد شده و یا توسط محققان ایرانی بومی شده است که منجر به رشد و توسعه فناوری و صنعت کشور خواهد شد.

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف  خاطرنشان کرد: با راه اندازی رصدخانه ملی ایران نجوم ایران به شرایط خواجه نصیرالدین طوسی برمی گردد که در آن زمان رصدخانه مراغه ساخته شد و در نهایت ایران جزء سرآمدان علم نجوم دنیا خواهد شد که البته این موضوع نیاز به تربیت نیرو هم دارد.

وی در پایان گفت: به طور کلی با راه اندازی رصدخانه ملی ایران نشان می دهیم که در دنیای مدرن 120 ساله ایران می توان مبتنی بر توان داخلی کشور تجهیزات بسیار پیچیده و پیشرفته ای را ساخت و از آن هم استفاده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا