خاتمه یافتن بحران‌های زیست محیطی با استفاده از روایح خاص ایرانی

سیناپرس: سید رضا شخص امام پور، کارشناس رشته میکروبیولوژی و مدیرعامل شرکت دانش بنیان پردیس هوا رایحه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: تیم تحقیقاتی ما پس از کسب موفقیت زیاد در طراحی و ساخت سیستم پالایش هوا( سیستمی که می‌تواند با حذف میکرو ارگانیسم‌ها، بسیاری از مشکلات آلودگی‌های هوا وبوهای نامطبوع را از بین ببرد)، توانست با کمک فناوری نانو و بدون استفاده از گازهای زیان آور، خوشبوکننده ای معطر بسازد؛ ما برای ساخت این خوشبوکننده از چند عصاره گیاهی استفاده کرده‌ایم

وی افزود: این خوشبوکننده ضمن نداشتن نمونه مشابه خارجی ،عوارض شیمیایی و زیست محیطی نیز ندارد.

وی به خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد این محصول اشاره کرد و گفت: یکی از بارزترین ویژگی‌های این محصول چند منظوره بودنش است. این محصول ضمن خنثی کنندگی بوهای نامطبوع، خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد. مواد نانو بکارگرفته شده این خوشبو کننده‌ هم آلرژی زا نیست. در ضمن این خوشبوکننده از لحاظ قیمت، ماندگاری رایحه و صرفه جویی ارزی، بسیار کاربرد دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: معطر سازی فضاهای بزرگ نیز از دیگر محصولات فناورانه این شرکت است؛ با این دستگاه فضاهای بزرگ مساجد، اداره‌ها، فرودگاه‌ها را معطر می‌شوند. متاسفانه این طرح هنوز به تولید صنعتی نرسیده است.

امام پور یادآور شد: همچنین شرکت ما از حدود 2 سال پیش موفق شده است باهمکاری ستاد گیاهان دارویی، بر اساس علم رایحه درمانی از اقلیم خاص و روایح طبیعی ایران مانند بهار نارنج، پونه، نعنا، گل محمدی، اسطرخودوس و… استفاده کند و با این کار تحول بزرگی در بافت کشاورزی به وجود آورد و از ایجاد بحران های زیست محیطی جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون بسیاری از کشورهای اطراف و حتی اروپایی اقلیم خاص کشور ما را ندارند و امکان کشت این محصولات در کشور آنها میسر نیست یا هزینه آن برایشان بسیار زیاد است. ما می‌توانیم از این فرصت استفاده و این محصولات را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وی با تاکید بر منشا خیر و برکت این شیوه برای بافت کشاورزی گفت:هر ساله کشاورزان با کاشت محصولاتی مانند گوجه و خیار و… مجبور به کود زنی و سم پاشی هستند. سموم و کودهای شیمیایی مشکلات زیست محیطی فراوانی به بار می‌آورد و حاصلخیزی مزارع نیز از بین می‌رود. در حالی که ما می‌توانیم حداقل طی10-15 سال با کشت انواع گیاهان مفید مانند پونه، تولید ارز آوری کنیم؛ پونه خاصیت بالای ضد عفونی کننده دارد و حداقل می‌توان از 1تن گیاه پونه، 1 کیلوگرم عطر تولید کرد.

وی افزود: ایرانی‌ها اولین ملتی بودند که عطر را ساخته‌اند اما متاسفانه صادرات عطر ما در سال نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون دلار است. ورود ما به این حوزه می‌تواند منشاء خیر و برکت برای بحث کشاورزی، استفاده بهینه از منابع آب و پیشگیری از خروج ارز باشد. اگر چنین تکنولوژی در کشور گسترش یابد ما در آینده‌ای نزدیک تبدیل به قطب تولید عطر در خاورمیانه خواهیم شد.

وی عنوان کرد:متاسفانه هم اکنون ضعف منابع مالی ما فرصت‌های بزرگ‌مان را گرفته است. کاش دوستان دستیابی به چنین دستاوردی را پاس بدارند و از ما حمایت ویژه‌ای کنند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا