گزارش ویدئوئی از بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان

سطوح آب های آزاد در دریاها و دریاچه های ، حجم زیادی از انرژی خورشیدی را دریافت کرده و در این مناطق به دلیل نبودن عوارض طبیعی هیچ مانع و سایه ای در مسیر تابش آفتاب قرار نمی گیرد . این موضوع الهام بخش مهندسان ژاپنی شده است تا نسبت به طراحی بزرگترین نیروگاه انرژی خورشیدی جهان که بر روی سطح آب شناور است ، اقدام کرده و از این انرژی طبیعی ، بیشترین بهره را ببرند .

پیش از این شرکت ژاپنی Kyocera برای دستیابی به این هدف اقدام به تاسیس نیروگاهی خورشیدی Kagoshima Nanatsujima  در مناطق ساحلی این بخش از کشور ژاپن کرده است که این تجربه موفق ، الهام بخش مهندسان ژاپنی برای ارائه طرح بزرگترین نیروگاه انرژی خورشیدی شناور جهان شده است . در این پروژه جدید ، قرار است بیش از 50 هزار مجموعه صفحات خورشیدی شناور بر روی سطح آب  مخزن دریاچه سد یاکامورا Yakamura قرار گیرد . این صفحات خورشیدی ، سطح آب را به مساحت 180 هزار متر مربع می پوشانند و  بر این اساس طراحان پروژه برآورد می کنند که این نیروگاه خورشیدی توانائی تولید پانزده و نیم مگاوات برق در ساعت داشته باشد . این میزان انرژی تولید شده ، پاسخگوی به طور میانگین ،  4 هزار و 700 منزل مسکونی خواهد بود .

این موضوع از منظر زیست محیطی نیز بسیار پر اهمیت است زیرا بر اساس پیش بینی طراحان این نیروگاه ، راه اندازی این پروژه موجب می شود که در مقایسه با نیروگاه های مبتنی بر سوخت های فسیلی ،  سالانه 7 هزار و 800 تن دی اکسید کربن کمتری به محیط زیست و جو وارد شود . از مباحث جانبی این پروژه همچنین می توان به طراحی یک موسسه آموزشی در کنار این نیروگاه خورشیدی اشاره کرد که در آن رشته های مرتبط با محیط زیست تدریس خواهد شد .

در همین زمینه  نوبو کیتا مورا   Nobuo Kitamura ، مدیر ارشد شرکت Kyocera که طراحی و اجرای پروژه را در دست دارد می گوید : زمانی که استفاده از انرژی خورشیدی در سال 1970 میلادی آغاز شد ، این تکنولوژی تنها برای مصارف جزئی مانند چراغ های شهری ، چراغ های راهنمائی و رانندگی و مراکز ارتباطی دورافتاده در کوهستان ها مناسب بود . ولی امروزه ما تلاش می کنیم که از انرژی خورشیدی برای تمامی سطوح جامعه استفاده کنیم . در این پروژه هدف ما و همکاران مان ،  بهره برداری کامل از انرژی زیادی است که از خورشید در آب های  سطحی به صورت تابشی تولید می شود .