کمبود کبالت موجب تغییر طراحی باتری‌ خواهد شد

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، سازندگان عمده باتری‌های لیتیوم-یونی از جمله سامسونگ، ال‌جی و SK Innovation در حال تلاش هستند تا راهی برای جبران کمبود کبالت که بخش مهمی از این باتری‌ را تشکیل می‌دهد، بیابند. عامل اصلی کاهش عرضه‌ی کبالت، درگیری‌ها در جمهوری دموکراتیک کنگو است. این کشور آفریقایی نیمی از کبالت دنیا را تأمین می‌کند و درگیری‌ها باعث شده‌اند نتوان از برخی از معادن آن‌ها استفاده کرد. علاوه بر کاهش عرضه، افزایش تولید خودروهای الکتریکی که از باتری استفاده می‌کنند، باعث کمبود کبالت در بازار می‌شود. کمبود کبالت، قیمت این ماده‌ی معدنی را ۹۰ درصد افزایش داده است. کبالت در حال حاضر با قیمت ۶۱ هزار دلار به ازای هر تن مبادله می‌شود.

کمبود کبالت باعث شده است برخی سازندگان به فکر تغییر طراحی باتری‌های لیتیوم-یون بیفتند. سامسونگ، ال‌جی و SK Innovation در تلاش‌اند تا باتری‌هایی تولید کنند که کاتد آن‌ها متشکل از ۸۰ درصد نیکل، ۱۰ درصد کبالت و ۱۰ درصد منگنز باشد. برای مقایسه، کاتد فعلی باتری‌های لیتیوم-یون متشکل از ۶۰ درصد نیکل، ۲۰ درصد کبالت و ۲۰ درصد منگنز است. این تغییر طراحی باعث می‌شود هزینه‌ی تولید باتری کاهش یابد. افزایش استفاده از نیکل باعث می‌شود عمر باتری‌ها افزایش پیدا کند.

البته کاهش استفاده از کبالت چندان آسان نخواهد بود. یکی از منابع آگاه در ال‌جی می‌گوید: باتری‌هایی که درصد کمتری کبالت دارند، در سه یا چهار سال آینده توسعه داده می‌شوند؛ اما بعید است که بتوان در آینده نزدیک، کبالت را کاملا کنار گذاشت.

سازندگان همچنین در پی یافتن تأمین‌کنندگانی هستند که حاضر باشند قراردادهای طولانی‌مدت امضا کنند تا از افزایش قیمت‌ها در امان بمانند. این کار باعث می‌شود تعداد تأمین‌کنندگان کبالت افزایش پیدا کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا