کاشف ویروس HIV کیست؟

خانم «فرانسواز باره سینوسی» در تاریخ 30 جولای 1947 در شهر پاریس چشم به جهان گشود. او در اوایل دهۀ ۷۰ میلادی به انستیتو پاستور پیوست و در سال ۱۹۷۵ دکترای خود را دریافت کرد و در انستیتو ملی سلامت ایالات متحده قبل از بازگشت به پاستور دوره انترنی را گذراند.

باره سینوسی افتخار کسب جایزه نوبل پزشکی را در سال 2008 به دلیل کشف ویروس کشندۀ HIV دارد. او این جایزه را به همراه استاد سابقش «لوک مونتالیه» دریافت کرد.

تحقیقات «باره سینوسی» از ابتدا متوجه نوع خاصی از ویروس‌ها به نام رترو ویروس‌ها (retroviruses) شد. دانش او در این زمینه باعث شد که بتواند اچ آی وی را در سال ۱۹۸۳ کشف کند. این کشف نشان داد که برای کنترل در پخش این بیماری نیاز به آزمایش‌های تشخیصی سریع است. «باره سینوسی» آزمایشگاه خود را در سال ۱۹۸۸ در انستیتو پاستور راه‌اندازی کرد.

زمانی که «باره‌ سینوسی» در سال 1983 موفق به کشف ویروس نقص ایمنی انسانی شد، سازمان‌های جهانی به‌سرعت شروع به تحقیقات و شناسایی بیشتر این ویروس و جلوگیری از انتشار بیشتر آن کردند.

ویروس مرگبار اچ‌آی‌وی، از خانواده ویروس‌‌های آهسته‌گستر است. این ویروس، با سرعت تکثیر بسیار پایین، عامل ایجاد بیماری «ایدز» است.

ویروس اچ‌آی‌وی به‌طور مستقیم باعث مرگ میزبان خود نمی‌شود اما نقصی که در سیستم ایمنی بدن شخص ایجاد می‌کند، بیماری ایدز نام دارد  که کشنده است. از زمان ورود این ویروس به دستگاه ایمنی بدن انسان، تا زمانی که به بروز بیماری ایدز منجر ‌شود، ممکن است بین ۶ ماه تا ۱۰ سال طول بکشد. در طول این مدت، فرد درحالی‌که ظاهراً در سلامت  کامل قرار دارد، قادر است دیگران را به این ویروس مبتلا کند.

ویروس اچ‌آی‌وی، با اختلالی که در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند، منجر به مرگ فرد مبتلا حتی با ساده‌ترین عفونت‌ها می‌شود.

مطالعات گسترده‌ای برای درمان این بیماری انجام شده اما تاکنون هیچ‌گونه نتیجه‌ عملی در بر نداشته است و همچنان ویروس HIV، یکی از ترسناک‌ترین ویروس‌های شناخته‌شده در جهان است.

«فرانسواز باره سینوسی» به تعداد زیادی از جوامع تحقیقاتی و کمیته‌های حاضر در انستیتو پاستور کمک کرده است که این امر شامل دیگر سازمان‌های ایدز، مانند «آژانس ملی تحقیقات ایدز» در فرانسه می‌شود. او شخصیت بسیار مطرحی در سطح بین‌المللی است بطوریکه به عنوان مشاور با سازمان جهانی ایدز (WHO) و سازمان ایدز ملل متحد (UNAIDS-HIV) همکاری می‌کند.

«باره سینوسی» در سال ۲۰۱۲  به‌عنوان رئیس جامعه جهانی ایدز برگزیده شد.

 

غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا