بریتانیا آماده پرتاب ماهواره سنجش آلودگی ، سنتینل-5

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، اکنون، اسا  در حال آماده شدن برای پرتاب یک فضاپیمای دیگر با هدف بررسی متان در اتمسفر سیاره زمین است.
Sentinel-5P، یک ماهواره مانیتورینگ آلودگی است که قرار است اواخر سپتامبر یا اوائل  اکتبر ۲۰۱۷ به مدار زمین ارسال شود. 
این ماهواره بخشی از برنامه نظارت جهانی کوپرنیک است. این فضاپیمای خاص اولین ماهواره کوپرنیک است که برای نظارت بر وضعیت شیمیایی جو زمین طراحی شده است.

یک دستگاه طیف‌سنج فرابنفش مرئی، مادون قرمز نزدیک و امواج کوتاه مادون قرمز در این ماهواره تعبیه شده است.  این دستگاه قادر است اُزن، متان، فرمالدهید، آئروسل، مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد را در اتمسفر زمین اندازه‌گیری کند. 

به گفته کالین پینتر، مدیر عامل شرکت ایرباس دینفس‌انداسپیس انگلستان، چنین مأموریت‌هایی برای ایجاد ارتباط بین فضا و زندگی روزمره روی زمین ضروری هستند. او می‌گوید: " فضا فقط برای موضوعات بسیار خاص نیست، بلکه بخشی از زیرساخت‌های ملی و بین المللی است."

متان یک گاز گلخانه‌ای قوی است که گرمایی ۲۸برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن در اتمسفر زمین مبحوس می‌کند. متان از موجودات زنده منتشر می‌شود بنابراین طبیعی است که پژوهشگران به دنبال نشانه‌های آن در مریخ باشند. البته سوختهای فسیلی، زباله‌های دفن شده و مزارع برنج نیز از دیگر منابع انتشار گاز متان هستند.
ماهواره سنتینل-5پی، علاوه بر جستجوی متان، دی‌اکسید نیتروژن و سایر گازهای آلاینده را نیز بررسی خواهد کرد.
دی اکسید نیتروژن به طور عمده ناشی از دود اتومبیل‌ها، احتراق سوخت فسیلی و آتش‌سوزی جنگل‌ها است. این ماهواره قادربه اندازه‌گیری دقیق آلودگی هوا در کشورهای مختلف و ثبت تصویر کل زمین است. کنترل غلظت خاکستر آتش‌فشانی و سنجش اشعه فرابنفش که از اعوامل ایجاد سرطان پوست است از دیگر قابلیت‌های این ماهواره است.

بر اساس گزارش کالج سلطنتی پزشکی انگلستان در سال ۲۰۱۶، سالانه ۴۰ هزارنفر در بریتانیا بر اثر آلودگی هوا جان خود را ازدست می‌دهند که این امر هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد پوند در سال را نیز بر این کشور تحمیل می‌کند.

سنتینل-5پی، برای انجام ماموریتی هفت ساله در یک مدار ۸۲۴ کیلومتری طراحی شده است. این ماهواره از مرکز فضایی پلستک روسیه به مدار زمین پرتاب خواهد شد.

گفتنی است، برنامه کوپرنیک بزرگ‌ترین برنامه منفرد دیده‌بانی زمین در دنیاست که توسط کمیسیون اروپا و با همکاری آژانس فضایی اروپا انجام می‌شود.این برنامه شامل ۲۰ماموریت است؛ ۱۵ ماهواره اختصاصی و ۵ مورد شامل تعبیه دسنگاه‌های ویژه در دیگر فضاپیماها خواهد بود. هدف این پروژه دست‌یابی به داده‌های بزرگ جهانی، پیوسته و با کیفیت بالا از رصد زمین است. تهیه اطلاعات دقیق و در دسترس، بهبود مدیریت محیط، درک تأثیرات تغییر اقلیم از دیگر اهداف این پروژه به‌شمار می‌رود. این برنامه در ادامه پروژه ۲/۳میلیون یورویی انوی‌ست اروپا است که از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ فعالیت داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا