امارات متحده عربی در مسیر ارسال کاوشگر به مریخ

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، هدف، آشنایی عموم با فعالیت های این سازمان و چشم انداز آینده کاوش های فضایی کشور است.
امارات متحده عربی گفته است امیدوار است کاوشگر مریخ سال ۲۰۲۱ که همزمان با پنجاهمین سال تاسیس کشور مستقل امارات متحده عربی است در مدار مریخ قرار گیرد. در صورت موفقیت، این اولین پروژه فضایی یک کشور عرب خواهد بود. این کشور امیدوار است فصل تازه ای در خاورمیانه باز کند. گروه های علمی مرکز فضایی محمد بن رشید، با دانشمندان دانشگاه کلرادو و همچنین مرکز ملی پژوهش های فضایی فرانسه همکای می کنند.
سالم حمید الماری، معاون مدیر امور فناوری و علوم این مرکز می گوید: «این ماموریت ما را در موقعیت بالاتری قرار می دهد و به دانش جامعه علمی بین المللی درباره مریخ و جو آن می افزاید. بدیهی است که آژانس فضایی اروپا تجربیات و دانش و همچنین دانشمندان زیادی درباره ماموریت های فضایی به مریخ دارد. هدف ما به مشارکت گذاشتن اطلاعات و همکاری در سطح داده ها است.»
پس از قرار گرفتن در مدار، کاوشگر مطالعه در باره جو مریخ از جمله بررسی اقلیم روزانه و سالانه، لایه های مختلف، عناصر سازنده و همچنین انتشار اکسیژن و هیدروژن به فضا را شروع می کند. دانشمندان معتقدند به دلیل گرم شدن زیاد مریخ ، آب تبخیر شده و مولکول های آن از طریق جو مریخ در فضا منتشر می شود.
دانستن آنچه در مریخ می گذرد می تواند به شناخت بهتر ما از خانه خودمان، زمین و حفاظت از جو آن کمک کند. سارا امیر، دانشمند ارشد و معاون پروژه می گوید: «چیزی که قابل ملاحظه است و کمی به آنچه روی زمین داریم شباهت دارد توفان های غبار در مریخ است. البته در زمین کمتر از یک روز طول می کشد ولی در مریخ یک روز کامل ادامه دارد و تمام سطح کره مریخ را در بر میگیرد. گاهی از یک منطقه شروع می شود و مانند یک توفان کروی تا چند روز و چند هفته کل مریخ را می پوشاند.»
نیمی از اعضای این گروه علمی ۷۵ نفره، زنان هستند. به گفته نخست وزیر امارات متحده عربی تا به حال پنج و نیم میلیارد دلار در این برنامه سرمایه گذاری شده است. اما پرسش اصلی کافی بودن منابع مالی آن نیست بلکه جدول زمانبندی شده پنج ساله برای ساختن تجهیزات پیشرفته و گسترده است. سالم حمید الماری می افزاید: «منطقه به اخبار مثبتی مانند این برای جذب جوانان نیاز دارد. اعراب و مسلمان ها می توانند در برنامه های خلاقانه و جالب کار کنند و بر غنای چهره جهانی علم و فناوری بیفزایند. این برنامه هدیه ای از امارات متحده عربی به دنیا است.»
مسئولان این پروژه امیدوارند اولین ماموریت فضایی عربی به مریخ برای میلیون ها جوان عرب الهام بخش باشد. آنچنان که برنامه های آپولو چشم انداز کشفیات و کاوش های فضایی برای آمریکایی ها را هموار کرد.
سازمان فضایی امارات متحده عربی جوان و در ابتدای راه است. متوسط سن دانشمندان آن زیر چهل سال است. با این حال این برنامه، امارات متحده عربی را در فهرست کشورهایی با ماموریت فضایی رسیدن به کره سرخ قرار داده است

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا