سیارکی به بزرگی یک هواپیمای مسافربری از کنار زمین عبور کرده است

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، نکته جالب در مورد این سیارک این است که اخترشناسان تنها سه روز پس از قرار گرفتن این سیارک در نزدیک‌ترین فاصله‌اش به زمین، متوجه آن شدند.

این سیارک که ۲۰۱۷۰۰۱ نام‌گذاری شده، در ۲۳ ژوئیه (اول مرداد) رصد شد و تخمین زده می‌شود که حدود ۲۵ تا ۷۸ متر طول داشته باشد. با وجود اینکه، این سیارک به‌اندازه یک هواپیمای بوئینگ -۷۳۷ بوده، اما این جسم قبل از عبور از زمین ناشناخته مانده بود. اخترشناسان می‌گویند، این احتمالا به دلیل تیره بودن و یا غیر انعکاسی این سیارک بوده است.

سیارک ۲۰۱۷۰۰۱ روز ۲۳ ژوئیه توسط تلسکوپ ATLAS-MLO در ماونا لوا در هاوایی شناسایی شد. نزدیک‌ترین فاصله این سیارک به زمین، ۲۰ ژوئیه بود که از فاصله۱۲۳،۰۳۱ کیلومتری زمین عبور کرد. اخترشناسان می‌گویند که سیارک ۲۰۱۷۰۰۱ با سرعتی حدود ۱۸.۲۹۶ کیلومتر در ساعت در فضا سفر می‌کرده است.

سیارکی به بزرگی یک هواپیمای مسافربری از کنار زمین عبور کرده است
سیارک ۲۰۱۷۰۰۱ (با فلش سبز مشخص شده) به آرامی از فاصله ۱۲۳،۰۳۱ کیلومتری زمین عبور کرد

سیارک ۲۰۱۷۰۰۱ تقریبا سه برابر سیارک چلیابینسک است که در سال ۲۰۱۳ در روسیه سقوط کرد. اخترشناسان همواره نسبت به تهدید بالقوه اجرام نزدیک زمین هشدار داده‌اند. ناسا و شبکه‌ای از تلسکوپ‌های تجسسی در سال ۲۰۰۵ طی دستور کنگره آمریکا، فهرستی از تمام  سیارک‌های شناخته‌شده با قطری بیشتر از ۱۴۰ متر تهیه کردند. در این فهرست سیارک‌های کوچک‌تر هم گنجانده‌ شده‌اند. در بین این سیارک‌ها، بنا به پیش‌بینی‌های ناسا، هیچ‌کدام نمی‌توانند در آینده‌ای به زمین برخورد کنند.

درحالی‌که تاکنون اکثر سیارک‌هایی که بیش از یک کیلومتر بزرگی داشته‌اند شناسایی شده‌اند، اما اخترشناسان می‌گویند که ما هنوز آمادگی لازم برای ویرانی‌هایی که ممکن است ناشی از سیارک‌های کوچک‌تر و غیرمنتظره‌ای هم مانند سیارک‌های ۱۴۰متری را نداریم.