ابزاری برای تشخیص همزمان چندین بیماری ظرف یک ساعت

سیستم LabDisk در قالب پروژه DiscoGnosis برای استفاده در آفریقا طراحی و تولید شده است. این پروژه در سال 2012 جهت رفع نقطه ضعف سیستم‌های مورد کاربرد برای آزمایش بیماری‌های عفونی در آفریقا پی‌ریزی شد، زیرا این سیستم‌ها بر روی بیماری‌های منفرد تمرکز می‌کردند و قادر به تشخیص‌ دقیق تفاوت‌ها بین این بیماری‌ها نبودند.

در واقع، هدف از این پروژه، ارائه ابزاری برای شناسایی زودهنگام و غیرتهاجمی مالاریا و بیماری‌های دیگر بود.

سامانه LabDisk به یک سی‌دی‌پلیر شباهت دارد و نمونه‌ای از خون بیمار روی آن قرار داده می‌شود؛ این دیسک سپس برای پردازش‌ در درون یک ماشین همراه قرار می‌گیرد.

در این روش، پاتوژن‌های بیماری با استفاده از آران‌ای‌ و دی‌ان‌ای شناسایی می‌شوند و سیستم ابداعی می‌تواند انگل‌هایی مانند مالاریا و باکتریی‌هایی را شناسایی کند که موجب بروز بیماری‌هایی مانند حصبه یا ذات‌الریه می‌شوند؛ این سامانه همچنین می‌تواند ویروس‌هایی مانند ویروس تب دانگ را شناسایی کند.

می‌توان با تغییردادن اجزای زیستی، از سیستم جدید برای شناسایی بیماری‌های مانند ابولا نیز استفاده کرد.

به گزارش ایسنا،این فناوری در نواحی دارای زیرساخت‌های پزشکی ضعیف قابل استفاده است و نتایج بدست‌آمده از طریق آن، ظرف یک ساعت اعلام می‌شود؛ این در حالی است که شیوه‌های آزمایشگاهی کنونی برای انجام این کار به سه روز زمان نیاز دارند.

سامانه LabDisk در داکار، سنگال و جمهوری دموکراتیک کنگو آزمایش خواهد شد و پروژه DiscoGnosis نیز ماه اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد.