7 درصد گره های تیروئیدی به تورمور سرطانی تبدیل می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر زهرا رحمانی روز شنبه در نشست خبری سومین سمینار تومورهای سروگردن به تاثیر تشخیص زودهنگام در درمان موفق این بیماری اشاره کرد و افزود: نقش پزشکان در تشخیص صحیح ودرمان به موقع این بیماری بسیار حائز اهمیت است به گونه ای که در بسیاری از موارد با تشخیص سریع این بیماری حتی نیازی به جراحی نخواهد بود.

وی در خصوص تومورهای غدد بزاقی نیز گفت: تظاهر اولیه این بیماری به صورت توده های دهانی و مهمترین عامل ابتلا به این بیماری مصرف سیگار، موادمخدر جویدنی و الکل است که باید مورد توجه قرار گیرد.
متخصص گوش ، حلق و بینی در مورد سرطان زبان نیز اظهار کرد: سرطان زبان علاوه بر افرادی که دخانیات و مشروبات الکلی مصرف می کنند، در زنانی که هیچ ریزفاکتوری ندارند یا افراد میانسان نیز دیده شده که هنوز علت اصلی آن شناخته نشده است.
رحمانی ادامه داد: برخی عفونت های ویروسی نیز زمینه ساز تومورهای زبان و ناحیه حلق هستند مانند بیماری های خودایمن که به صورت زخم های منتشر دهانی تظاهر می کنند و ممکن است به سرطان زبان تبدیل شوند.

شایع ترین تومورهای تیروئید درمان پذیری بیشتری دارند
دکتر مهدی خواجوی رئیس انجمن جراحان گوش، حلق و بینی و رئیس سومین سمینار تومورهای سروگردن نیز در خصوص تومورهای سروگردن اظهار کرد: شایع ترین تومورهای تیروئید، تومورهایی هستند که درمان پذیریری بیشتری دارند به شرط آنکه در مراحل اولیه تشخیص داده شوند.
وی گفت: اولین نشانه تومورهای تیروئیدی، ایجاد توده ای روی محل غده تیروئید است که پزشکان باید باید از آن نمونه برداری کرده و در صورت تایید سرطانی بودن باید بلافاصله درمان جراحی را انجام دهند.
مدیر گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: البته نوع بدخیم سرطان تیروئید نیز وجود دارد اما میزان شیوع آن محدودتر است.
خواجوی درخصوص آلودگی هوا و ابتلا به سرطان نیز گفت: درست است که تاکنون هیچ مطالعه ای به طور قطع ارتباط بین ابتلا به سرطان و آلودگی هوا را ثابت نکرده است اما وقتی که مطالعات ثابت کرده اند که دود سیگار و مصرف دخانیات در ابتلا به سرطان موثر هستند، پس می توان گفت که آلودگی هوا به ویژه در شهرهای صنعتی و اماکنی که آلودگی شدید و دائم هوا وجود دارد نیز می تواند عامل بروز سرطان باشد.
سومین سمینار تومورهای سروگردن در روزهای 19 و 20 مردادماه جاری در مرکز همایش های بیمارستان میلاد برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا