اختلال در سیستم هورمون استرس، نتیجه خشونت جسمی علیه زنان

سیناپرس: در مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه اورگان و نیز مرکز یادگیری اجتماعی اورگان به انجام رسید، میزان نوسانات هورمون کورتیزول در زنان و مردان مورد بررسی قرار گرفت. در این آزمایش، نمونه بزاق 122 زوج، چهار بار در روز گرفته می شد. این چهار نوبت عبارت بودند از زمان برخاستن از خواب، 30 دقیقه بعد، در اواسط عصر و نیز وقت خواب. این نمونه گیری از بزاق به مدت چهار روز پیاپی ادامه داشت.

به صورت طبیعی، میزان کورتیزول با بیدار شدن افراد افزایش می یابد و اندکی پس از بیدار شدن به اوج خود رسیده و سپس کاهش شدید می یابد.

پژوهشگران در این مطالعه جدید به بررسی رابطه میزان کورتیزول و دفعلات خشونت بین فردی (که توسط زوجین گزارش می شد) پرداختند. این بررسی نشان داد در مواردی که زنان با خشونت شوهر خود روبرو می شدند، میزان کورتیزول در طی عصر فقط اندکی کاهش می یافت و مقدار آن بیشتر از مقدار معمول می شد.

سالهاست که پژوهشگران بر این باورند محوری موسوم به هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال (HPA) که نقش مهمی در تنظیم تولید کورتیزول دارد، به خاطر خشونت در روابط بین فردی به شدت آسیب پذیر است.

مطالعاتی که پیش از این به انجام رسیده بود، فقط بر فعالیت محور هیپوتالاموس هیپوفیز آدرنال تمرکز می کرد. اما مطالعه جدید نشان می دهد که خشونت در روابط بین فردی، تاثیر بیشتری بر سطح هورمون استرس زنان دارد و این تاثیر در مردان چندان زیاد نیست. شاید علت این تاثیر بیشتر را باید در فعالیت این محور در طی خشونت های بین فردی دانست.

این مطالعه از سال 1983 آغاز شد. در این مطالعه، چندین پسر 9 تا 10 ساله که بیشتر در نواحی محروم و پایین شهر زندگی می کردند مورد مطالعه قرار گرفتند. این مطالعه تا وقتی که این بچه ها به سن 17 تا 18 سالگی رسیدند و به سن ازدواج رسیدند ادامه یافت. پس از این دوره، دخترانی که نامزد این پسران بودند نیز به این مطالعه افزوده شدند.

این مطالعه در کل نشان داد که رابطه ای بین خشونت و میزان هورمون استرس در زنان وجود دارد. البته دانشمندان این احتمال را دور نمی دادند که شاید تغییرات غیرمعمول ایجاد شده در هورمون استرس موجب ایجاد برخی رفتارهای خشونت بار بین زوجین شود.

این پژوهشگران قصد دارند در گام بعدی به بررسی ریتم ترشح روزانه هورمون کورتیزول در این افراد بپردازند تا رابطه بین جسنیت با این تغییرات را اثبات کنند.

این مطالعه در ژورنال Psychoneuroendocrinology منتشر شده است.