خطر انقراض، بیخ گوش ببرهای جهان

ببر یکی از باشکوه ترین موجودات در طبیعت است. نوارهای نارنجی و مشکی روی بدن و چهره زیبای حیوان، از مشخصات قابل توجه بزرگترین گربه سان جهان محسوب می شود.

عوامل بسیاری در کاهش جمعیت ببرها در جهان دخیل هستند که از آن جمله می توان به تغییرات آب و هوایی، از دست دادن زیستگاه، شکار برای استفاده از پوست و استخوان حیوان اشاره کرد.

تاریخچه نامگذاری روز ببر

با انتشار اخبار شوکه کننده ای مبنی بر از بین رفتن 97 درصد از جمعیت ببرهای وحشی طی یک قرن گذشته و باقی ماندن تنها 3000 ببر در جهان، نشست بین المللی ببر سال 2010 در سنت پیترزبورگ برگزار شد. یکی از دستاوردهای این نشست، انتخاب یک روز خاص به نام روز بین المللی ببر بود.

ببرها در آستانه انقراض قرار دارند و این نامگذاری می تواند به جلب توجه جامعه جهانی، افزایش آگاهی در مورد لزوم حفاظت بیشتر از حیوان و زیستگاه های طبیعی آن، و هماهنگ کردن تلاش ها برای متوقف کردن روند کاهش جمعیت ببرها کمک کند.

این مراسم تنها به کشورهایی دارای زیستگاه طبیعی ببر از جمله بنگلادش، نپال، هند و منطقه حفاظت شده شرق سیبری خلاصه نمی شود و حتی کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا نیز ویژه برنامه هایی خاصی برای این روز تدارک می بینند. سازمان ها و نهادهای مختلفی از جمله صندوق جهانی طبیعت (WWF)، صندوق بین المللی رفاه حیوانات (IFAW) و موسسه اسمیت سونیان در برگزاری مراسم و نشست های روز بین المللی ببر مشارکت دارند.

جمعیت ببرهای جهان

براساس گزارش ورلداطلس (worldatlas)، هند با در اختیار داشتن 2226 قلاده ببر وحشی، بیشترین جمعیت این حیوان در جهان را به خود اختصاص داده است. دولت این کشور برای جلوگیری از شکار و حفاظت بیشتر از این گونه در معرض خطر انقراض، سازمان ملی حفاظت از ببر را دایر کرده است.

(تصویر: worldatlas)

گزارش جامعه حفاظت از ببر (tiger conservation community) نشان می دهد، با تلاش های صورت گرفته در نقاط مختلف جهان، برای نخستین بار طی 100 سال گذشته، شاهد افزایش جمعیت ببرها در جهان هستیم.

تلاش های دولت هند برای جلوگیری از شکار ببر، حفظ زیستگاه، و جبران خسارت از بین رفتن دام های کشاورزان (توسط ببرها) باعث شده است که طی 5 سال 520 قلاده به جمعیت ببرهای این کشور افزوده شود.

جمعیت ببرهای روسیه 433 قلاده است که در منطقه حفاظت شده شرق سیبری زندگی می کنند. این کشور نیز در قالب طرح دو برابر کردن جمعیت این گربه سان زیبا تا سال 2020، برنامه های مختلفی را در دست اجرا دارد؛ به طوریکه طی 7 سال 73 قلاده به جمعیت ببرهای این کشور افزوده شده است.

(تصویر: worldatlas)

اندونزی با در اختیار داشتن 371، مالزی 250، نپال 198، تایلند 189، بنگلادش 106، بوتان 103، چین 7، ویتنام 5 و لائوس 2 قلاده ببر، پس از هند و روسیه به ترتیب در رتبه های سوم تا یازدهم قرار دارند.

پرونده مختومه ای برای ببر مازندران

زیستگاه ببر مازندران، ببر هیرکانی یا ببر کاسپین (Caspian tiger) در نواحی وسیعی از ایران، افغانستان، ترکیه، مغولستان و آسیای مرکزی روسیه (قفقاز) بود، اما اکنون بیش از نیم قرن است که بدلیل تخریب زیستگاه و شکار بی رویه، پرونده مازرون ببر بسته شده است. این ببر از لحاظ ژنتیکی جثه ‌ای بزرگتر از ببر بنگال و کوچکتر از ببر سیبری داشت.

(تصویری از ببر کاسپین در باغ وحش برلین سال 1899 – تصویر: petermaas)

طبق آخرین اطلاعات سازمان محیط زیست کشور، در سال 1337 آخرین ببر از گونه ببرهای مازندران توسط یک شکارچی در پارک ملی گلستان شکار می‌ شود. سال 1350 طی ابلاغیه رسمی این سازمان، نسل ببر مازندران در جنگل‌ های خزری منقرض اعلام شد.

 

منابع: thehimalayantimes / eia-international / worldatlas

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا