نگاه امنیتی دولت پی‌ریزی جامعه اطلاعاتی را غیرممکن می کند

حجت‌الله مدیریان در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: جامعه ایرانی به خاطر وجود نسل جوان و تحصیلکرده و رشد فزاینده فکری مردم و نیز رشد پارامتر‌های جامعه مدرن در آن، جامعه‌ای پیشرفته و اطلاعاتی است. دسترسی مردم ایران و درخواست‌های مردم برای دسترسی از سایر کشورهای خاورمیانه بیشتر است. رفتار مردم نیز رفتاری مدنی است که این خود گواهی است بر حضور پر رنگ ایران در جامعه اطلاعات.

وی با بیان اینکه ساختار  سیاسی و  حقوقی کشور باید خود را با این خواست عمومی هماهنگ کند، گفت: در غیر این صورت  بحران به‌وجود خواهد آمد. منظور از بحران معنای مصطلح سیاسی آن نیست بلکه گونه‌های دیگری از بحران وجود دارد که در کوتاه‌مدت خود را نشان خواهد داد. به عنوان مثال عدم توجه به جامعه اطلاعاتی و عدم هماهنگی با جامعه جهانی در این موضوع منجر به مهاجرت نخبگان و سرازیر شدن سرمایه‌های مملکت به کشور‌های دیگر خواهد شد.

این کارشناس جامعه اطلاعاتی تصریح کرد: در دنیای به هم پیوسته کنونی هیچ کشوری جزیره نیست و همه کشورها به نوعی با یکدیگر در ارتباطند و از یکدیگر الهام می‌گیرند.

وی با بیان این نکته که جامعه اطلاعات محصول همکاری سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی است، خاطرنشان کرد: در واقع این سه بخش مسؤول مشکلات و معضلات و نیز پیشرفت بشر در دنیای کنونی هستند و به همین دلیل باید پاسخگو باشند. مشاركت این سه نهاد به عنوان نهادهای مسؤول و پاسخگو تحت عنوان مشاركت  سهامداران و روش‌ها و مكانیزم‌های مشاركت آنان از موضوعات اساسی اجلاس جامعه اطلاعاتی بوده است.

مدیریان افزود: در سطح ملی با توجه به قدرتمند بودن بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی و جامعه مدنی طبیعتاً بخش دولتی مسؤولیت بیشتری دارد. البته ما در ایران مشکلات فراوانی داریم که امکان این همکاری را تا حدود زیادی سلب کرده است. از جمله این مشکلات می‌توان به نحیف بودن بخش خصوصی و نگاه امنیتی دولت نسبت به جامعه مدنی اشاره کرد و تا این نگرش نسبت به بخش خصوصی و جامعه مدنی اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار پی‌ریزی جامعه اطلاعاتی در کشور را داشت.

این کارشناس تصریح کرد: شناخت کافی نسبت به ظرفیت‌های موجود جهانی برای ارتقای جایگاه ایران بدون مشارکت و همکاری بخش خصوصی و جامعه مدنی و رسانه‌های تأثیرگذار مثل صداوسیما امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه جامعه اطلاعاتی جامعه‌ای عدالت‌محور و دانش‌محور است، گفت: منظور از جامعه اطلاعاتی  جامعه تکنو لوژیک نیست بلکه تکنولوژی زیرمجموعه جامعه اطلاعاتی است. ایران کشور با استعدادی است و انصافاً از نظر دانش و فهم و تلاش و مدنیت حداقل در مقایسه با بسیاری از کشورها حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کشور  ایران در سطح وزارت امور خارجه برخورد فعال و مناسبی با جامعه اطلاعاتی داشته و دارد. خوشبختانه کارشناسان ایرانی در  سازمان ملل همپای کشور‌های توسعه‌یافته فعالیت می‌کنند و همه چیز را زیر نظر دارند و از این نظر جای نگرانی نیست. بنابر این، به نظر می رسد مشکل در داخل کشور است.

مدیریان ادامه داد: کشور ایران کشور بزرگی است و نیاز به برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند دارد. از طرفی ایران یک کشور آرمان‌گراست و معتقد است که در دنیای کنونی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. آرمان‌گرایی بدون برنامه‌ریزی فقط ابطال وقت و هزینه است.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا